Nivicole kausi 2024 alkanut Itä-Suomessakin

Käväisin tänään paikalla, josta olen yleensä löytänyt vuoden ensimäiset lumensulamisrajan limasieneni. Vaikka lunta on vielä paljon ja maasto pääosin lumen peitossa, niin etelä-rinne oli jo suurimmaksi osaksi sula.
Löysin sieltä uskoakseni puolenkymmentä lajia. Ainakin Lamproderma cristatumia ja muutamaa muutakin kiilusta, mutta ylivoimaisesti eniten siellä oli Lepidoderma chailletiita:


Löytyi ensimmäisen kerran sammalilta, olen tosin löytänyt sitä aiemmin jopa kiven päältä. Hätätilassahan kaikki käy :wink:

2 tykkäystä

Etelässäkin jotain löytyy, tosin yksittäisiä tähän asti paitsi eilen tutusta Sipoon pähkinälehdosta keräsin 4 tunnin komppaamisella vajaa kymmenkunta näytettä - pari kolme lajia Lamproja ja pari lajia Didermaa + yllättäen aivan tuoretta T. persimilistä oudosti lehtikarikkeelta.

Yksi Diderma on tässä nyt työn alla, nimi vielä kateissa. Onko tutunoloinen?

p.s. Ajattelin käydä ensi viikonloppuna Savossa kurkkaamassa onko siellä nivicoleja tarjolla. Suunnilleen varmaan samaa biotooppia enimmäkseen kuin Outokummussa. Itse olen hakenut näitä etelästä parhaista lehdoista, mutta mikä on lupaavin biotooppi Outokummun korkeudella. Vanha/nuorta metsää/sekametsää/risukkoa?

Hei,

limasieniä löytää parhaiten paikoista, joissa on lehtikariketta eli täälläpäin koivuja/haapoja/pihlajaa. Olen muutaman kerran etsinyt umpikuusikoistakin, eipä juurikaan kannata, mutta jos kuusten seassa kasvaa lehtipuita, niin tilanne muuttuu huomattavasti lupaavammaksi ja toki niitä risukoistakin löytyy. Mäntykankaat ovat tuottaneet lähinnä vain pettymyksiä.

Valkoiset nivicole Didermat olen nykyisin yleensä määrittänyt ihan suosiolla skooppaamatta D. niveumiksi. Olen ollut havaitsevinani, että ne jättävät usein huomattavat kasat vaaleaa kuonaa jonnekin lähistölle.

t: Marja

1 tykkäys

Kiitti. D. niveumia on tullut vastaan tänäkin keväänä jo pariin kertaan, sillä on harmaa hieman irisoiva sisäperidio ja kahdenlaista kapillitiota. Tämä voisi ehkä olla Diderma umbilicatumia, mutta jatketaan harjoituksia.