Nivicole kausi 2024 alkanut Itä-Suomessakin

Käväisin tänään paikalla, josta olen yleensä löytänyt vuoden ensimäiset lumensulamisrajan limasieneni. Vaikka lunta on vielä paljon ja maasto pääosin lumen peitossa, niin etelä-rinne oli jo suurimmaksi osaksi sula.
Löysin sieltä uskoakseni puolenkymmentä lajia. Ainakin Lamproderma cristatumia ja muutamaa muutakin kiilusta, mutta ylivoimaisesti eniten siellä oli Lepidoderma chailletiita:

Löytyi ensimmäisen kerran sammalilta, olen tosin löytänyt sitä aiemmin jopa kiven päältä. Hätätilassahan kaikki käy :wink:

2 tykkäystä

Etelässäkin jotain löytyy, tosin yksittäisiä tähän asti paitsi eilen tutusta Sipoon pähkinälehdosta keräsin 4 tunnin komppaamisella vajaa kymmenkunta näytettä - pari kolme lajia Lamproja ja pari lajia Didermaa + yllättäen aivan tuoretta T. persimilistä oudosti lehtikarikkeelta.

Yksi Diderma on tässä nyt työn alla, nimi vielä kateissa. Onko tutunoloinen?

p.s. Ajattelin käydä ensi viikonloppuna Savossa kurkkaamassa onko siellä nivicoleja tarjolla. Suunnilleen varmaan samaa biotooppia enimmäkseen kuin Outokummussa. Itse olen hakenut näitä etelästä parhaista lehdoista, mutta mikä on lupaavin biotooppi Outokummun korkeudella. Vanha/nuorta metsää/sekametsää/risukkoa?

Hei,

limasieniä löytää parhaiten paikoista, joissa on lehtikariketta eli täälläpäin koivuja/haapoja/pihlajaa. Olen muutaman kerran etsinyt umpikuusikoistakin, eipä juurikaan kannata, mutta jos kuusten seassa kasvaa lehtipuita, niin tilanne muuttuu huomattavasti lupaavammaksi ja toki niitä risukoistakin löytyy. Mäntykankaat ovat tuottaneet lähinnä vain pettymyksiä.

Valkoiset nivicole Didermat olen nykyisin yleensä määrittänyt ihan suosiolla skooppaamatta D. niveumiksi. Olen ollut havaitsevinani, että ne jättävät usein huomattavat kasat vaaleaa kuonaa jonnekin lähistölle.

t: Marja

1 tykkäys

Kiitti. D. niveumia on tullut vastaan tänäkin keväänä jo pariin kertaan, sillä on harmaa hieman irisoiva sisäperidio ja kahdenlaista kapillitiota. Tämä voisi ehkä olla Diderma umbilicatumia, mutta jatketaan harjoituksia.

Hei,
voisikohan Lepidoderma chailletiita löytää vielä kesäkuun alussa lehtokuusaman oksilta (alla olevat kuvat Joensuusta) vai onko tähän aikaan oltava jokin aivan muu limasieni?

1 tykkäys

Hei,

siltähän tuo näyttää.

Voi olla, että on esim. herännyt sklerolta, kun täällä idässäkin on viimein sadellut.

Kiva löytö, sillä vaikka laji ei ole mielestäni kovin harvinainenkaan, niin ei sitä kovin moni ole Suomessa löytänyt: Marja

Kiitos vastauksesta ja mielenkiintoisista tiedoista. Tarkka ajankohta vielä, 4.6.2024 ja ennen sateiden alkua. Ilmiselvästi samasta lajista kuusaman oksilta yksi vanha havainto samalta paikalta 31.5.2022. Ketjun ensimmäinen kuva muistutti tuosta havainnosta ja sai kiinnittämään huomion tarkemmin tämänvuotiseen oksan pätkään. En ole tarkastellut samoilla paikoilla maassa olevia oksia, mutta pitääpä tulevina keväinä ehkä maanpintaakin tarkistella. Ilmiselvästi nuo kuusamapensaat ovat talvella paksun lumikerroksen alla.

Vielä alla pari harmillisen heikkolaatuista kuvaa riidenlieoista (29.5.2024 Joensuu), joissa varmaankin Lamproderma-kiilusia. Näistä ei mitään tarkempaa näyteenottoa tai itiöiden tutkailua, joten laji jäänee arvailujen varaan. Tämäkin havainto tuli tehtyä pelkästään toukokuisen riidenlieko-ketjun vinkkaamana, kun sattumalta osuin hienoon riidenliekokasvustoon rämeen reunalla.

Hei,

harmi ettet ottanut näytettä. Voisin määrittää sinulle joitain (lupaan vaikka omiakin on satoja määrittämättä ja pakkaamatta …). Jos vaikka pystyttäisiiin kasvattamaan P-K:n lajimäärää :wink:

Löysin itse asiassa L. lycopodiicolan lisäksi tänä keväänä monia lajeja lieoilta. Yksi oli Lamproderma echinosporum ja tuo voisi hyvinkin olla sitä, jokin Lamproderma kumminkin.

Olen iloinen, jos saisimme maahamme uusia limasieniharrastajia.

Oletko muuten tulossa Kiteen sieniseurojen tapaamiseen? Jos mitään sairastumista tms. ei tapahdu, niin tarkoituksenani olisi laittaa sinne limasienipöytäkin.

Terkkuja: Marja