Onkohan tummatuhkelo?

Karikkeessa kuusien katveessa kasvaa.
Ahlainen Pori 1.9.2022

Kovin paljon ei ole tullut arveluksia, ei yllätys, hankala alue. Silti mielellään kuulisin jonkinlaista pohdintaa, itsellä on Jeppson vielä hankkimatta …

Nämä tuhkelot eivät ole mulle ykkösryhmä ja odottelin vähän josko joku muu vastaisi. Mutta Jeppsonin kirja löytyy kirjahyllystä ja yritin nyt katsoa josko asia selviäisi. Näissä on kaksi tummanruskeasävyistä havumetsälajia, tummatuhkelo Lycoperdon nigrescens ja ruskotuhkelo L. umbrinum. Kirjan määrityskaavassa ne menevät erilleen kohdassa, jossa tarkastellaan verkkokuviota, oletettavastikin itiöemän ulkopinnalla. Itse olen tuossa kuvassa näkevinäni selvän verkkokuvion, mikä johtaisi juurikin tummatuhkeloon. Eli näin ollen voisin varovasti tukea määritystäsi. Mutta varma en tosiaan ole.

Kuvassani valoisalla alueella näkyy verkkokuvio selvästi jollaista kuviota tällä sivustolla näkyvässä ruskotuhkelon kuvassa ei ole näkyvissä. Suurkiitos Mikko jälleen. Tämä vahvistaa käsitystäni mutta kaipaisin vielä jonkun muunkin mielipidettä.

Mikon kanssa samoilla linjoilla. Tuhkelot on hankala suku. Tuolla näkyy verkkokuvio mutta on sileämpi kuin näkemäni tummatuhkelot. Juuri viikonloppuna kuvailin pariakin esiintymää joissa oli muutama kymmenen itiöemää kehityksen eri vaiheissa. En ehdi nyt käymään Jeppsonia läpi. Yksittäisestä on hankala sanoa ilman tietoa itiöistä. Palaan tähän paremmalla ajalla.