Oravanseitikki (Cortinarius variecolor)? vai lehtoseitikki (C. largus)? - On lehtoseitikki

Oravanseitikki on ainakin minulle jäänyt varsin vieraaksi lajiksi, vaikka se näkyvästi esitellään niin Ryymannissa kuin Cortinarius Florassa. Olen toki siitä yhden epävarman havainnon aiemmin jo ilmoittanut. Läheinen lehtoseitikki (C. largus) on nyt ainakin Ruissalosta tuttu.

Eikä tätä oravanseitikkiä paljon muutenkaan ole laji.fi:stä ilmoiteltu. Tänään kuitenkin löytyi Nuuksiosta lehtomaisesta kangasmetsästä hyvinkin tähän lajiin sopiva tapaus. Ainakin on iso ja komea sieni. Selvästi nuorena sinertävähelttainen Phlegmacium.

Se mikä tässä vaivaa on että en tuntenut näistä minkäänlaista tuoksua, vaikka CFP sanoo “starkt jordartad”, ja samoin Ryman ja Funga Nordica puhuvat voimakkaasta tuoksusta. Olisiko sittenkin C. largus, vaikka tässä ei kyllä mielestäni mitään tammia tai pyökkejä kasvanut. Näyte on nyt kuivumassa, jos tätä kannattaisi tutkia enemmän. Mitä tulee mieleen?

Muokkaus 5.9: kun nyt tätä tarkemmin miettii, niin oikeastaan kaikki morfologiset tuntomerkit menevät lehtoseitikkiin:

  • sinertävämpi malto
  • vaaleampi lakinväri
  • tuoksun puute

Kai tämä sitten on lehtoseitikki, ja oravanseitikki jää edelleen arvoitukseksi. Ainoa oravanseitikkiä tukeva tuntomerkki olisi ollut ekologia, eli kasvupaikka haapojen ja kuusien lähellä. Voihan toki olla niin, että täällä meillä lehtoseitikki kasvaisi myös jalopuumaastojen ulkopuolella, vaikka jo Ruotsin ja Tanskan näkökulmasta tehty kirjallisuus (CFP, Ryman, Funga Nordica) ei mainitse kasvupaikkoina kuin jalopuupaikat. Hiukan samanlaista olen epäillyt myös kaunonahkahaperon (Russula romellii) kohdalla.

Tämä on sekvensoitu. Lehtoseitikki-määritys näyttäisi vahvistuneen, vaikka sekvenssissä olikin hiukan haasteita.

Tässä ketjussa esityn uuden artikkelin “Taming the beast…” mukaan nämä lajit sitten tunnettaneen jatkossa nimillä Phlegmacium largum ja Phlegmacium variecolor.