Pari nimetöntä helttasientä

Näitä nimettömiä tullut taas selailtua, tässä pari joista en saa otetta

1. Ruissalo lokakuun lopussa, kasvitieteellisessä ja ympärillä tammea, vaahteraa etc.

1. Träskändan kartanopuisto lokakuussa, Espoo, massiivisen elävän tammen rungolla. Voisko poimuhiippo oll näin tumma…

1. Tätä olen käyttänyt jo monessa suvussa. Helsingin Haltialan arboretum elokuussa, ympärillä lehmusta etc.

1. Virtasalmen hautausmaalla, sammaloitunut hiekkapohjainen vanha nurmikko jossa paljon mielenkiintoisia sieniä

Ekaan ehdottaisin vähän epävarmana valjuuntunutta rikkivalmuskaa. Mm. tammen seurassa kasvaa muistaakseni.

Vikasta tulee jonkin verran nummimyyränlakki mieleen. Ei kyllä ihan tyypillinen, mutta josko olisi vähän rähjääntynyt sellainen… ei parempaakaan ehdotusta tule mieleen.

Kiitos Juuso, nyt kun mainitsit tuon rikkivalmuskan niin se tuntuukin heti ilmeiseltä lajilta.

Nelosta olen itsekin yritellyt sovitella nummimyyränlakkiin mutta on niin mustanpuhuva enkä tunne lajia juuri lainkaan joten jäänyt roikkumaan.

Tuo kolmonen on kinkkinen, olen sen kanssa jumiutunut jonnekin Lyophyllumin tienoille mutta ei kuitenkaan mikään normi versio oikein ainakaan ole. Voi kyllä hyvinkin olla jotain ihan muuta.

Rikkivalmuska käy varmaan tuohon ekaan.

Mietin tuota hiippoa, jotenkin en muista että poimuhiippo olisi nimenomaan noiden runkojen laji, mutta kai se voi olla noin tumma. Karvashiippo on hennompi, eikä tuosta oikein saa tinahiippoa. Entäpä tammihiippo? Sitähän on kyllä Träskändassa. Poimuhiippo pitäisi määrittää niiden heltan poikkipoimujen perusteella.

Viimeinen näyttää minusta kyllä joltain rusokkaalta, heltatkin näyttäisivät punertavilta. Kasvupaikka sopisi paremmin rusokkaalle kuin nummimyyränlakille.

1 tykkäys

En rusokasta väitä vastaan, mutta ainakin joillakin myyränlakeilla on myös punerrusta itiöpölyssä. FN mainitsee nummimyyränlakin osalta helttojen väristä “cream, then pinkish brown”.

1 tykkäys