Pari vähän outoa [Tuoksuvinokas ja punareunamaljakas + määrittämätön]

Kaikki kolme kuvattu 07.08.2018 Pieksämäen Ankelesta.

Tämä ensimmäinen on kalkkivaikutteisesta lehdosta ja kasvoi lahopuulla kuusamien ja lehto-orvokkien keskellä. Nettiselailu ei oikein tuota tulosta vaikka laji lienee tosi helppo.

Seuraavista kahdesta olen kyllä jyvällä mutta varmistus olisi kiva. Ensimmäinen lienee sysimaljakas vaikka onkin kuvattu elokuussa. Kasvoi kalkkivaikutteisessa istutuskuusikossa ja kuusen maapuulta suoraan.

Tätä karvaista valkoista vinokasta olen Pieksämäeltä löytänyt ennenkin ja lajiksi olen kirjannut villaruostevinokas. Ruostevinokkaita on kuitenkin aika monta lajia eikä niistä löydy paljoakaan kuvia.

Eka lienee vahvatuoksuinen? Jos niin sanoisin Neofavolus suavissimus. Toinen on vaikkapa Plectania melastoma. Crepidotuksia normaalisti ei voi etottaa ilman mikroskooppia.

Kiitos Bellissimo, nehän tuli kuin kaupan hyllyltä.

Tuoksuvinokas on ihan selvä nakki nyt kun osasin sen googlata,

Tuo punareunamaljakas on näemmä uhanalainen ja luokiteltu VU eikä Laji.fi:ssä ole kuin neljä havaintoa lajista. Ilmeisesti nuo kupin reunan jyväset paljastavat lajin, enpä osannut tuota edes epäillä, mutta tosi mukava lajilöytö itselleni.

Kolmas sitten jäänee sukutasolle, täytyy korjata pari vanhempaa havaintoakin sukutasolle takaisin, ellei nyt joku uskalla tuon vahvan nukan perusteella lajia määrittää. Näitä pieniä valkoisia vinokkaita on tullut kyllä jonkun kerran kuvattua, ainakin liitu- ja pikkuvinokas on “omilla määritystaidoilla” tullut kuvattua, mutta näistä nukkaista on ollut vähän epätietoisuutta varsinkin kun huomasin että velutipes on niitä jättänyt sukutasolle, Ilmeisesti pikkuruostevinokas on tässä myös mahdollinen tai onhan suvussa paljon muitakin minulle tuntemattomia lajeja.

Juu, eka ja toka eivät ole yleisiä. Jos vika oli kovin pieni se voisi olla myös nuori Clitopilus hobsonii. Varsinkin jos alusta ei ole puu vaan jokin muu tikku. Vanhempana sen heltat punertuvat kun Crepidotuksille tulee ruskea sävy.

1 tykkäys

Tämä kasvoi maapuun oksalla noin puolen metrin korkeudella. Hyvin samanoloisia voimakasnukkaisia olen kyllä löytänyt myös pihapiirista karikkeeseen hautautuneelta lehmuksen kaarnalta. Kokoluokat ovat olleet parista sentistä alaspäin. Nämä ovat ehkä paksumpimaltoisia kuin vinojauhosienet? ja lisäksi lakin reunat ovat turpeat ja sisäänkiertyneet. Mitään punertavaan viittaavaa ei näissä ole mielestäni ollut. Vähäisellä kokemuksellani arvelen että ollaan kuitenkin suvussa Crepidotus? Mutta nämä taitavat jäädä nyt vaille tarkempaa määritystä, ainakin toistaiseksi.

Tuo toinen sopii hyvin punareunamaljakkaaseen, se löytyy myös kesällä ja syksyllä. Mikroskoopissa itiöiden muoto erottaa vielä sydimaljakkaasta. Oma ainoa löytöni oli elokuulta vuosi sitten

ma 13. elokuuta 2018 klo 13.45 Stefan Jakobsson laji@discoursemail.com kirjoitti:

1 tykkäys