Physarum vernum

Tänään oli hurja päivä lumensulamisrajan limasienissä, koska ne lumet alkavat sulaa vauhdilla näillä raukoilla rajoillakin.
40-50 keräystä päivään, tosin aikaakin meni 2x5 tuntia. Kävin sentään kerran teellä ja tyhjentämässä täyttyneet keräyslokerikkoni, joita minulla oli kaksi tänään vyölaukussani.
En tietenkään ehdi määrittää kaikkia, vaan keräyksiä alkaa kertyä luppoajoiksi tai talvihommiksi. Tavanomaisia Lamproderma ja Meriderma lajejahan ne luultavasti ovat ja niiden ohella puolenkymmentä Diderma niveumia.

Tämä oli ehkä päivän paras löytöni. Minulla näyttäisi olevan 2 Physarum vernum keräystä jo vuodelta 2012, joten uskoakseni tämä on 3. keräys Suomesta.

Ihan kelpo vuosi keväisissä lajeissa. Kaikkineen odotan keräysmääräni menevän reilusti yli sadan, kun se sata taitaa alkaa olla jo kasassa ja kausi on vielä kesken. Sata on kovahko, muttei mikään mahdoton tavoite hyvänä keväänä. Kovahko siksi, että jos olen oikein laskenut, niin keväisiä Lamproderma ja Meriderma näytteitä on kaikissa Suomen museoissa yhteensä noin sata. Lisäksi keväisistä lajeista museoissa on kymmenkunta Diderma niveumia ja 3 näytettä Lepidoderma carestianumia, mutta keväisiä Physarumeja ei yhtään. Jäiköhän jotain museoiden nivicole lajeista huomaamatta?

Tätä löytyi eilenkin:

Skooppasinkin ja tässäpä ensimmäinen julkinen kuva lajin suomalaisen keräyksen mikroskopiasta :

Toimitin viimein viime vuoden loppupuolella näytteen lajista Turkuun, joten laji on lisätty lajilistallemmekin.

Laji ei todellakaan ole yleisimmästä päästä, mutta tämä oli kuitenkin jo toinen keräykseni tästä lajista tänä keväänä. Kaikkiaan minulla lienee nivicole keräyksiä tältä keväältä n. 170 ja kausi on täälläpäin vielä käynnissä. Ensi viikonloppuna lähdenkin sitten katselemaan löytyisikö nivicole lajeja Lapista. Maksaa maltaita :disappointed: Toivottavasti on maltaiden arvoista :neutral_face:

1 tykkäys