Pikku-ukonsieni [Viherukonsieni - Lepiota grangei]

Laitan tämän kyselyn myös tänne foorumille, sillä facebookissa postaukset tähän vuodenaikaan tuppaa hukkumaan kyselytulvaan.
Eilen kävin pienellä kierroksella kippasuon ja motocrossradan ympärillä olevissa metsissä Heinolassa. Siellä polun ja metsäpläntin välistä löytyi tämä pikkuruinen pikku-ukonsieni (uskon tämän olevan joku niistä).

Sieni on 3cm korkea, lakin leveys 2,5cm. On pieni, mutta roteva. Ei selvää rengasta, mutta jotain renkaan tapaista jämää olen näkevinäni jalassa. Suomut lakin keskellä ja jalan “renkaan” alapuolisessa osassa pieniä ja mustanruskeita. Jalan latvassa ei suomuja näy. Jokin hento, pikku-ukonsienimäinen tuoksu löytyy mutta ei mitään väkevää hajua. Heltat (kellan)valkeat.

Olen aiemmin löytänyt villa-, vanu- ja puistoukonsieniä. Tämä ei muistuta niistä mitään. Olen lueskellut sieniatlaksen pikku-ukonsienien esittelyjuttua, mutta ei vaan oma asiantuntemus riitä sovittamaan tätä täysin mihinkään siinä esiteltyihin lajeihin.
Ajatuksia?
Heinolassa 31.8.2024

Minusta näyttää vanhalta viherukonsieneltä. Jalka on värjäytynyt kosketuskohdasta oranssinruskeaksi, jalan alaosan suomut ovat tummia mutta niihin on helppo kuvitella sävyksi tummaa sinivihreää, jalan yläosa on sileä. Lakin väritys sopii myös viherukonsienelle joka on vanhempana ruskeasuomuinen vailla sinertäviä taikka vihertäviä sävyjä. Viherukonsieni on kovasti vaihteleva ulkonäöltään. Kasvaa yksittäin hajanaisesti, jos löytää yhden niin samalta aarilta löytää luultavasti useita yksittäin kasvavia lisää.

1 tykkäys

No hitto! Kiitos selkeästä vastauksesta. Eipä tullut itselle mieleenkään että voisi olla viherukonsieni, kun ei ollut sitä nimen mukaisia sävyjä tosiaan yhtään, mutta kiva kun jaksoit selkiyttää miksei niitä tarvii olla. Tää olikin mulle eka löytö ko. lajista. Enempää en näitä paikalla nähnyt, mutta kasvupaikkaa reunustava metsäläntti olikin kyllä tosi märkä sateiden jäljiltä että kovin pitkälle pöpelikköön en edes ryöminyt katsomaan. :sweat_smile:

1 tykkäys