Löysin viikolla tällaisen ruskehtavan orvakan kasvamassa osittain sammaloituneen kuusimaapuun kuorella.
Tuoksu oli sillä joidenkin kääpien tapaan raikas ja hedelmäinen ja koostumus tiivis, vahamainen. Kuivuneena itiöemä näyttää aika samalta; ehkä harmaata sävyä on vähän enemmän.
Itiöt ovat vain 4.4 - 5.3 x 2.1 - 2.5 µm mitoiltaan ja inamyloideja. Vaikka tästä sai puolessatoista tunnista runsaan itiölaskeuman, basidioita oli hankala löytää. Kuitenkin muutama löysin, ja ne olivat ainakin osittain 4-itiöisiä. Basidiolit sinkilällisiä. Preparaateissa oli myös runsaasti murskaantuneita kiteitä. Ainakaan mitään selkeitä kystidejä en havainnut.
Suku varmaankin Phlebia, laji voisi olla korpirypykkä (Phlebia livida). Sillä on tällaiset ohuet kystidit, jotka voivat olla harvassa tai muuten vain jäädä huomaamatta.
Luin tuosta korpirypykästä kuvauksen vanhasta Corticiaceae of North Europe -teoksesta, ja se vaikuttaisi hyvin sopivan. Ilmeisesti laji on aika muunteleva, ja välillä kystidejä voi olla vaikea löytää. Kideryppäät mainittiin kanssa, ja “marginal hyphae”, joita löysin pari rypästä.
Paikassa oli kostea mikroilmasto, joka kanssa sopii. Katson vielä jos kystidejä löydän, mutta kaikki tuntuu sopivan niin hyvin, että nimeän keräyksen korpirypykäksi. Kiitos!
Muistaakseni minullakin on usein itiöiden pituus ollut alakanttiin kirjoissa mainitusta. Kystideitä välillä todella vaikea löytää. Itse olen löytänyt ne parhaiten KOH:ssa hakkaamalla leikkeen mahdollisimman hajalle, jotta basidioiden välistä työntyvät kystidit tulevan paremmin esiin. Joskus ne tulevat reilusti basidioiden yli, välillä ei. Välillä on pitänyt tehdä useampikin leike, ennen kuin olen niitä löytänyt.
Pohjois-Suomessa esiintyy jotakin livida/lilascens lajia vanhoilla kelomännyillä, niistä ei kystidejä löydy oikein millään. Voi olla oma lajinsa tai ei. Nämä on usein muuntelun takia epäkiitollisia lokeroitavia.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.