Sataheltat

Satahelttoja on tullut etsittyä ja monesta sienestä tuumittua että olisko. Lajeja suvussa on paljon mutta en ole vielä keksinyt miten suvusta saisi kiinni maastossa. Onkohan näiden hoksaamiseen jotain kikkaa? Tuntuu kovasti vaikeasti hahmottuvalta suvulta.

Eilen kävin ensimmäistä kertaa Porvarinlahden vanhojen kalkkilouhosten tienovilla tutkailemassa sienitarjontaa ja mielenkiintoisia sieniä oli runsaasti. Itse louhosten ympäristo oli sienirikasta, mm hiirenvalmuskaa, ja läheinen keto oli myös kiinnostava. Todella mukava retkikohde.

Haketetun polun varressa oli muutama sieni jotka näyttivät jostain syystä sataheltoilta. Kuvasin sienet ja laji on uskoakseni nokisataheltta. Tähän suuntaan vie mm. voimakkaasti pitkittäissäikeinen jalka.

Olisi mukava saada varmistus ensimmäiselle sataheltalleni. Tai jos on kuitenkin joku lahorusokas niin sekin olisi kiva tietää.

sataheltta406102019porlahtivalmismini

sataheltta106102019porlahtivalmiskroppimini

Ainakin tuo on sataheltta :slight_smile:

Tämänväriset sataheltat olen itse määrittänyt mesisataheltoiksi (Melanoleuca cognata). Tosin en ole varma voiko tästä suvusta sanoa paljon mitään varmaa ilman skooppausta tai sekvensointia. Nokisatahelttaan (M. melaleuca) taidetaan viedä aika monta morfologisin perustein eri lajeiksi nimettyä aiempaa lajia.

Kiitos Mikko. Näistä ei tosiaan löydy oikein tietoa. Sienioppaassa kirjoitettiin tämän lajiparin yhteydessä pullistuneesta jalan tyvestä (mesi) ja pitkittäissäikeisestä jalasta (noki). Mutta ilmeisesti on sitten noin käytännön tasolla ok laittaa nämä vaalean toffeen väriset mesisataheltoiksi suosiolla, elikkä teen sitten minäkin niin. Tummat sittten nokiryhmään ja loput saa olla toistaiseksi rauhassa.

Se on ilmeisesti tuo lakin pinnan vahamainen habitus joka vie tähän ryhmään ainakin joillakin ryhmän lajeilla + tiheät valkoiset kolotyviset heltat.