Sopiva karttasovellus

Onko jossain, ehkä jopa laji.fi: ssä sellaista karttatoimintoa joka näyttäisi kuljetun reitin viivana kartalla ja tallentaisi sen myöhempää käyttöä varten. Kun kokeilin “Karttaselain”-nimistä sovellusta mutta se näyttää kuljetun reitin liikkuvana pisteenä ja se ei ole tarpeeksi selkeä. Haluan tallentaa kulkemani reitin koska voin siten helpommin paikantaa maastosta että mistä löysin mitäkin. Tai sitten en vain osannut käyttää kyseistä sovellusta. Onkohan tällaista ketjua jo?

Kyllä Karttaselaimessa voi reitin nauhoittaa. Olikohan se ominaisuus vain maksullisessa versiossa?

Itse käytän maksutonta Maastokartat versiota ja otan kameralla kuvan puhelimen kartasta, jossa näkyy koordinaatit :sweat_smile: Näin saan aina tarkan paikan kuviin.

Osassa kameroita on sisäänrakennettu gps ja sen avulla koordinaatit voi liittää suoraan kuviin.

Edit. Käytän siis Maastokartat sovellusta!

Itse käytän paljon Maastokartat sovellusta, sillä saat nauhoitettua (ja tallennettua) kuljetun reitin ja voit merkitä tietyn pisteen josta olet esim. löytänyt jonkin lajin. Ovat lisämaksullisia ominaisuuksia.

Onhan niitä muitakin, juuri tuo Karttaselain, Retkikartta jne…peruskäyttö taitaa olla kaikilla noilla sovelluksilla ilmainen.

Eikös mobiilivihko talleta myös reitin, itse en ole juurikaan käyttänyt, vaan olen merkannut yksittäisiä havaintoja kun näyttää vievän akusta virrat suht nopeasti, tässä taas se ongelma että ei tahdo löytää sijaintiasi uudestaan, varsinkin jos on vähän kauempana sivistyksestä, vika varmaan omassa puhelimessa

Tämä onnistuu myös ilmaisella versiolla!

Kokeilin ottaa kännykällä biotooppikuvia, johon Google Maps ymppäsi koordinaatit. Olivat pahimmillaan yli 500 metriä pielessä!

Tuohon koordinaattien paikkansapitävyyteen olen suht usein itsekkin törmännyt. Kännykkä näyttää paikat luotettavasti, mutta oman kameran (Canon 6D) GPS tekee virheitä huomattavasti useammin. Johtunee varmaan että kameran GPS ei ihan “ajantasalla”
Virheen huomaa kun tekee vientejä Atlakseen…

Käytän Maastokartat-sovellusta ja Garminin GPS:ää. Reittiä en tallenna, vaan pelkät havaintojen paikat. Jos haluan reitin talteen, käytän siihen Garminia, koska puhelimen GPS syö aika paljon virtaa ollessaan päällä koko ajan. Mobiilivihkoakin olen kokeillut, mutta en tykästynyt kaikkiin sen ominaisuuksiin.

Havaintopisteet saa kätevästi ulos gpx-tiedostona, jonka voi avata vaikkapa Excelissä, kun hyväksyy pari varoitusviestiä. Siitä koordinaatit voi kopioida Excel-syöttölomakkeelle tai vaikka kartan xy-panikkeesta aukeavaan ikkunaan suoraan Vihkon käyttöliittymällä tallennettaessa. Tähän kuitenkin varoituksen sana: osa karttasovelluksista tekee gpx-tiedoston, joka ei aukea toisissa sovelluksissa. Karttaselain-sovelluksen gpx-tiedostoa en onnistu avaamaan Exceliin.

Tein puhelimeni samsung notes-sovelluksella koosteen käynnistäni eräällä hiekkamontulla ja tallensin googlemapsista kuvat kuvankaappauksella mutta niissä kuvissa ei mielestäni näy koordinaatteja. Saako koordinaatit esiin jotenkin google mapsissa? Voisin tehdä vain niin että otan googlemapsista kuvakaapoauksen ja tallennan pisteet siten mutta minun pitäisi vielä seuraavalla käyntikerrallani nähdä missä suhteessa nykyinen sijainti on haluttuun pisteeseen. Ja sitten voin tietenkin samsung notesissa kirjoittaa tietyn pisteen kuvaan mitä siinä havaitsin. Mutta tuon suhteen pisteeseen haluaisin pystyä näkemään että löydän varmasti tietylle paikalle uudestaan. Minulla on maasto joka on hakkuualuetta ja haluaisin tallentaa tietyn kannon paikan ja löytää sinne sitten myös uudestaan. Monimutkaisessa maastossa en välttämättä löydä siihen ulkoa vaan haluaisin nähdä kartasta että olen varmasti oikeassa kohdassa. Ja sitten jos maastoa aletaan muokkaamaan ja vaikka tietty kanto poistetaan niin haluaisin tunnistaa paikan sittenkin.

Painat vain näyttöä pitkään sormella löytämäsi lajin kohdalla ja lisäät paikkamerkin Karttaselaimessa. Tai teet saman Maastokartat-sovelluksessa.

Tietyn kannon löytäminen voi olla haastavaa, ainakin minun gps saattaa seuraavalla kerralla näyttää kymmeniä metrejä pieleen, avomaastossa päässee joskus suht lähelle, tarkempia laitteita on kyllä olemassa, olen huomannut mm maalintujen pesien paikkoja laittaessani että täytyy kirjata ylös esim lähimmän puun ja sen ilmansuunnan yms, joskus olen taittanut esim jonkun pienen koivun oksan tms, jotta pesä löytyisi uudestaan

Maastokartat sovellus on toiminut varsin tarkasti!

Ainakin uudet laitteet toimivat varsin tarkasti. Eri puhelinsovelluksissa voi olla eroja, mutta en ole sellaisia havainnut. Nykyajan laitteethan käyttävät GPS-satelliittien lisäksi myös Galileo- tai Glonass-järjestelmää, joten satelliitteja taivaalla piisaa, mistä laskea sijainti parhaimmillaan muutaman metrin tarkkuudella.

Mobiilivihko-sovelluksella (Android, pian myös iPhone) voi tallentaa kuljetun reitin ja kirjata reitin varrelle havaintoja. Reitti ja havainnot tallentuvat Laji.fi:n Vihko-havaintopalveluun.

Mobiilivihkolla voi kirjata havaintoja myös ilman reitin tallennusta, jolloin se kuluttaa vähemmän virtaa kuin jos GPS olisi koko ajan päällä.

(Itse olen huomannut, että tänä syksynä GPS on ajoittain toiminut huonosti; paikka voi olla satoja metrejä tai enemmänkin pielessä. Tämä on ilmennyt kaikissa karttasovelluksissa ja kahdella eri puhelimella, mikä viittaa sovelluksista riippumattomiin häiriöihin.)

Mikko / Lajitietokeskus

Outoa! Mulla on tosiaan Maastokartat toiminut hyvin! Maastopäiviä on kuitenkin tänä vuonna kymmenittäin!

Itsekin olen itänaapurin GPS-häirinnöiltä välttynyt, vaikka olen retkeillyt myös lähellä rajaa.

Hyviä ehdotuksia. Täytynee kokeilla, perehtyä vähän paremmin siihen karttaselaimeen ja sitten myös tuohon mobiilivihkoon. Ja oliko vielä maastokartat sovellus. Katsotaan mikä lopulta tuntuu parhaimmalta.