Talventörröttäjät

Hei! Haluaisin keskustella siitä, mihin loppukesän, syksyn tai talven aikaan mitkäkin kasvit muuttuvat talventörröttäjiksi. Toiset kasvit kuten kevätkasvit muuttuvat siementäviksi jo kesällä. Toiset kasvit taas loppukesästä/alkusyksystä. Mutta ovatko ne talventörröttäjiä vasta sitten kun varsi on kuivunut. Haluaisin tietää koska haluaisin nähdä monet kukkivana löytämäni kasvit myös siemenvaiheessa ja kuvata niitä myös silloin. Mutta minun pitäisi tietää kustakin kasvista milloin ne alkavat siementää ja jos hyvä tuuri käy niin löydän ne myös hangen päältä jos ne ovat onnekseni säilyneet siihen asti.
Olen lukenut talventörröttäjistä kertovaa kirjaa ja se on hieno kirjaa. Mutta en muista että kerrotaanko siinä milloin eri kasvit alkavat siementää. Kun minulla ei enää ole sitä kirjaa. Koskaan en enää heitä yhtäkään luontokirjaa pois. Ne ovat tosi arvokkaita. Mutta silloin en vielä ollut niin viisas.
Tietenkin aika on myös hyvin yksilökohtainen ja voi vaihdella paljonkin samankin kasvilajin eri yksilöiden kohdalla, mutta jos tietäisi ajan edes suurin piirtein. Edes kuukauden mukaan.

Hevonhierakka on talventörröttäjä opetettiin koulussa. :wink:
Hevonhierakka, Rumex longifolius.

https://luontoportti.com/t/137/hevonhierakka

Aiheesta löytyy kotimainen kirja :grinning: Pitäis itellekkin hommata. Yritän myös kuvata kasveja eri aikoihin!

1 tykkäys

Hei! Kiitos tästä kirjavinkistä. En tienytkään tästä. Se oli eri kirja mikä minulla aikanaan oli.