Toiveita etikettisovellukseen

Yksi toive etikettisovellukseen.
Nyt QR-koodikuva avaa havaintoerän ei itse havaintoa.
Voisiko QR-koodikuva avata suoraan havainnon tai voisiko olla toinen QR-koodikuva, joka avaa suoraan havainnon ?
Tulisi suoraan havainto, esimerkiksi siten kuten se tulee “Selaa havaintoja”-selauksesta, kun valitsee siinä havainnon.

Erässä voi olla satoja rivejä ja siitä on hankala etsiä etikettiä vastaava havainto erästä.
Nyt en keksinyt muuta tapaa saada havainto esiin kuin tämä ketju:

  1. Skannaan QR-koodin etiketistä.
  2. Avautuu havaintoerä ja sen eka havainto.
  3. Pitää etsiä sivua vähän kelaten painike “Näytä erän kaikki havainnot” ja painaa sitä.
  4. Sitten pitää saada esiin tuon havainnon numero erässä eli esim. #56. Sen saa esiin, kun kelaa ensin ruudun alkuun ja valitsee painikkeen “Näytä lisätiedot”
  5. Sitten pitää kelata näyttöä alaspäin kunnes löytyy tuo #56

t. Esko

Näin QR-koodin pitäisi juuri toimia: siinä on mukana #numero, joka osoittaa havainnon/näytteen numeron havaintoerän sisällä.

Voitko laittaa tähän mallin tekemästäsi etiketistä?

Mikko / Lajitietokeskus

Katsoin uudestaan ja selvisi eli syy oli taas tuolin ja näytön välissä :slight_smile:
Tuo havainto ei olekkaan erän eka vaan se, joka pitääkin avautua.
Ehkä voisin jatkossa katsella vähän tarkemmin…

No pieni toinen toive kuitenkin. Nyt minulla tulee PDF-tiedostoon aina loppuun ylimääräinen tyhjä sivu.
Tulostuksessa pitää nyt muistaa jättää tulostamatta se. Helpottaisi, jos sitä ei tulisi.

t. Esko

Hei,

Tarkoituksenani on tehdä etikettejä excelissä olevista havaintoriveistä. Käytän etikettityökalun Tuo tiedostosta - toimintoa ja excelin olen luonut alunperin jollain seuraavista kolmesta toiminnosta:

  1. ‘Omat havaintoeräni → Lataa havaintoerät’ tai
  2. ‘Selaa havaintoja → Lataa’ tai
  3. ‘Selaa havaintoja → Lataa tiedostona’

Saan etiketit luotua mäppäämällä excelin sarakkeet etiketin kenttiin.,

Jos käytän excel-datan luontiin lataa havaintoerät - toimintoa, niin excelissä ei ole saraketta EUREF / YKJ koordinaattiruudulle, jonka haluaisin etikettiin mukaan. Koordinaatit ovat tällöin latitude/longitude muotoinen rimpsu, joka ei sovellu etikettiin:
image

Kahdella muulla tavalla muodostettuun exceliin YKJ - koordinaattiruudun saa mukaan, mutta siitä ei ole apua, koska etiketöintityökalussa ei ole mahdollista lisätä koordinaatteja etikettiin. Vain ‘Koodinaattien tarkkuus’ on tarjolla!

image

Asian onnistuu kuitenkin kiertämään tekemällä sarakkeiden mäppäyksen excelistä etiketöintityökaluun tarkoituksellisesti väärin: eli laittamalla etikettiin esim. tuon ’ koordinaattien tarkkuus’ kentän ja mäppäämällä siihen YKJ-ruudun.

Toivomus on siis, että

  • havaintoalueen keskipisteen YKJ tai EUREF koordinaattiruutu lisätään ‘Omat havaintoeräni’ - excel latauksen sarakkeisiin.
  • YKJ-ruutu lisätään etiketöintityökalun ‘Mahdolliset kentät’ - tarjontaan

Etiketille ei taida saada koordinaatteja? En ainakaan itse onnistunut tässä.

Koordinaatteja ei toistaiseksi saa etiketeille. Vihkoon voi tallentaa monipuolisesti erilaisia koordinaatteja (esim. vapaamuotoisen alurajauksen), joten ne pitäisi lyhtentää etiketille jollakin tavalla (esim. wgs84-koordinaatti + tarkkuus). Tätä etikettisovelluse ei osaa tehdä.

(Asia, jota olen yrittänyt kysellä museoiltakin: mihin/miten etiketin koordinaatteja käytetään?)

Mikko / Lajitietokeskus

Havaintoja selatessa näen kaikenlaisia koordinaatteja havaintoon liittyen: YKJ, YKJ 1km, jne. Eikö tuota tietoa voi etiketille tuoda valinnaisesti siten, että jokainen saa valita minkä koordinaattivaihtoehdon tahansa omalle etiketille? Itse käytän esim. tuota YKJ-koordinaattia.

Tällä hetkellä ei voi helposti tuoda, koska nuo koordinaatit tulevat eri järjestelmästä (Laji.fi:n tietovarastosta) kuin muut etiketille tulostettavat tiedot (Vihko-palvelusta). Mutta kehitämme myöhemmin sovellusta edelleen - sitä käytetään myös Kotka-kokoelmajärjestelmästä, jonka suhteen koordinaatteja on myös toivottu etiketeille.

Ainakin minulle on kuitenkin edelleen epäselvää miksi koordinaatteja tarvitaan etiketeille, jos oletetaan että etiketin tarkoitus on antaa karkea yleiskuva näytteestä ihmislukijalle.

Mikko / Lajitietokeskus

Itselläni loppui muuten mainion sovelluksen käyttö toistaiseksi, koska siitä ei saa koordinaatteja etikettiin. Jouduin laittamaan näytteeseen koordinaatit erikseen eri tulosteena Wordista ja se oli liian työlästä. Koordinaateista näen vakiopaikkani näytteen heti ilman nettiä ja ulkopuolista systeemiä. Oman paikan koordinaatit ovat syöpyneet mieleen :slight_smile:
Minulle etiketti ei ole karkea yleiskuva näytteestä vaan riittävä kertomus näytteestä myös ilman muita systeemejä. Kokoelmaa tutkiessa laji.fi ei ole aina näppärästi saatavilla QR-koodin kautta ja sitä kautta koordinaatit.

t. Esko

Kiitos tiedoista, juttelemme täällä vaihtoehdoista lomakauden jälkeen. Yksi vaihtoehto voisi olla tarjota etiketille tarkin YKJ-ruutu, jonka sisään havaintopaikka osuu. (En tosin itse tiedä mikä olisi teknisesti sujuvaa toteuttaa.)

Mikko / Lajitietokeskus

Vihkon kautta tallennetuilla näytteillä on aina koordinaatit wgs84 geometriana (polygoni,viiva,piste). Ei ole vaikeaa laskea geometrian wgs84 keskipistettä ja sitten muuttaa se ykj:ksi ja siitä karkeistaa ruutuihin. Käyttäjä voi valita haluaako etiketille esim 10km, 1km vai 100m ruudun.

Tämä ei luonnollisesti toimi Suomen ulkopuolisille havainnoille. Niitä varten voi olla valittavissa wgs84 keskipiste joka pistää etikettiin wgs84 koordinaattien keskipisteen vaikkapa 1-6 desimaalin tarkkuudella (valittavissa)

Moi,

onkohan tämä etikettisovelluksen koordinaattiongelma etenemässä?

Itse olen saanut koordinaatit etikettiin hieman kiertotietä:

  1. Lataan exceliin havainnot, joista haluan etiketit (excelissä voi sitten järjestää/kopioida/poistaa/muokata etikettiin tulevia tietoja näppäristä)
  2. Valitsen etikettityökalussa ‘Import from file’ -toiminnolla mainitun excel-tiedoston, jonka jälkeen avautuu ikkuna, jossa saa määritellä miten etikeitin kentät mäppäytyy excelin sarakkeisiin.
  3. Nyt esim. ylläolevassa kuvassa oleva punaisella merkitty mäppäys tarkoittaa sitä että etiketin (alunperin tarpeettoomaan) kenttään ‘koordinaattien tarkkuus metreinä’ luetaan excelin sarake ‘YKJ 1km, havaintoalueen keskipisteen ruutu’. Lopputuloksena etiketissä näkyy koordinaatit halutusti.
    image
3 tykkäystä

Minä en ymmärrä, miksi vuodesta toiseen toistetaan, että ei ymmärretä mihin koordinaatteja tarvitaan, vaikka niitä toivovat niin harrastajat kuin ammattilaiset. Siis he, jotka näytteitä keräävät, selkeästi kaipaavat ja tarvitsevat koordinaatteja. Kotkan puolelle ne onneksi saatiin jo vuosia sitten.

Eskon ja Riikan viesteihin kiteytyy myös oma näkemykseni.

Etiketti on tavallaan kansainvälinen käytäntö omine pelisääntöineen, jonka tarkoitus on tarjota “riittävä” tieto näytteestä sellaisenaan, ja ennen kaikkea täysin riippumatta mahdollisista muista taustajärjestelmistä. Järjestelmiä tulee ja menee, näytteet kiertävät parhaimmillaan pitkin maailmaa ja aina ei ole mahdollista tehdä linkitystä näytteen ja ulkoisen järjestelmän välillä. Voihan olla, ettei Laji.fi ole enää olemassa esim. sadan vuoden kuluttua, mutta näytteiden pitäisi kestää satoja vuosia. Tällöin etiketin perustiedot kuitenkin säilyvät, ja siksi ne kulkevat samassa neulassa näytteen kanssa. Ja vaikka näkemyksiä etiketin koosta ja sisällöstä onkin monenlaisia, löytöetiketin perustiedoiksi luetaan johdonmukaisesti paikka (sanallinen+koordinaatit), aika ja kerääjä.

3 tykkäystä

Koordinaatit ovat Vihkon osalta hankalia, koska ne voivat olla niin monimuotoisia. Ne voivat olla vaikka 20-kulmainen polygoni. Siksi geneeristä kaikkien koordinaattien näyttämistä etiketillä ei voi tehdä. (Kotkassa asia on helpompi, koska sinne ei voi tallentaa monimutkaisempia koordinaatteja.)

Suhteellisen helposti Vihkossa voitaisiin kuitenkin:

  • Näyttää ne pisteen koordinaatit tai yhtenäiskoordinaattiruutu, jotka tallentaja on käsin antanut, jos sellaisia näytteellä on
  • Näyttää paikan keskipisteen koordinaatit ja jonkinlainen tarkkuustieto

Kysymykseen koordinaattien tarkoituksesta: Tiedän että tämä on usein toivottu ominaisuus, mutta hämmentävän harvoin kerrotaan miksi se on toivottu ominaisuus. Tätä tietoa tarvitaan esim. suunniteltaessa millä tavalla monimutkaisia koordinaatteja yksinkertaistetaan etiketille tulostamista varten. Siksi kyselen.

Vastauksien (täällä ja muualla) perusteella etiketti-koordinaattien tärkeimmät tarkoitukset ovat

  • varmuuskopiointi
  • välitys näytteiden käyttäjille (esim. lainaajille), jos he eivät pääse käsiksi sähköiseen dataan
  • yhtenäiskoordinaateista näkee missä paikka on, jos on riittävästi kokemusta tai osaa ulkoa omien vakipaikkojen koordinaatit

Mikko / Lajitietokeskus

Hei

Tarpeita voi olla monenlaisia.
Itselleni riittäisi sama tieto kuin on näytteen katselussa kentässä “ilmoitettu tieto YKJ.”
Kuvassa kentän sisältö pistemäisessä ja ympyrämäisessä syötetyssä arvossa.

ykj_koordinaatit

t. Esko

Muutamia ajatuksia omasta päästäni:

Koordinaatithan osoittavat yksikäsitteisesti havainnon paikan nyt ja tästä eteenpäin. Esim. kuntanimet voivat vaihtua, mutta koordinaatit pysyvät. Koordinaatteihin tottuneen on tosiaan helppo myös sijoittaa lukemat pohjois-etelä-suuntaisesti sekä itä-länsi-suuntaisesti mielessään, kun luvut näkee. Ja jos koordinaatit on annettu riittävällä tarkkuudella, on tulevaisuudessakin mahdollista paikallistaa esim. jonkin uhanalaisen lajin esiintymän paikka.

Ennen Vihkon aikaa (ja GPS-laitteiden yleistymistä) taisi olla aika yleistä, että havainnolle ilmoitettiin vain yksi koordinaattipari, joka kuvaa siis neliötä, jonka koko riippuu koordinaattien pituudesta eli ilmoitustarkkuudesta - mitä enemmän numeroita koordinaateissa, sitä pienempi neliö. Ja yleisimmin käytettiin juuri ns. kymppiruutuja eli 10 km x 10 km - neliöitä. Nykyisin tarkkuus on toki paljon suurempi ja hyvä niin.

Yksi vaihtoehto voisi olla, että monimutkaisen kuvion koordinaatit redusoitaisiin sellaisen neliön koordinaateiksi, että koko kuvio mahtuu neliön sisään. Esim. tuossa Eskon ylemmässä esimerkissä koordinaatiksi tulisi 6828:3484 eli neliö, jonka sivun pituus on 1 km.

Itse kun olen varsin vanhanaikainen, niin en ole edes käyttänyt Vihkon monimutkaisia kuvioita mahdollistavaa ilmoitustapaa, vaan olen laittanut kaikki havaintoni vanhanaikaisesti “yksillä koordinaateila”. Tässäkin tulee toki huomata jo mainittu seikka, että toisilla on toisenlaisia tarpeita eikä yksi tapa välttämättä riitä kaikille.

Noitten ruutujen käyttäminen epämääräisen paikkatiedon kuvaamiseen johtaa usein tarkkuuden alenemiseen. Itse kannattaisin keskipistettä ja sädettä, joka kattaa alkuperäisen annetun alueen. Näin siis epämääräisille kuvioille. Neliönä annetut kannattaa sellaisina säilyttää.

2 tykkäystä

Havainto kannattaa ilmoittaa aina niin tarkasti kuin mahdollista, jotta siitä on myös hyötyä esim. lajin suojelussa. Kilometriruudun tarkkuus on pahimmillaan kilometrin väärässä paikassa, jossa otus on havaittu. Itse ilmoitan havainnot lähes aina metrin tarkkuudella tai 10 metrin tarkkuudella. Nythän Lajissa on hieno ominaisuus, että havaintoerän yksittäisen havainnon voi tallettaa erikseen vaikka metrin tarkkuudella! Uhanalaisten lajien osalta tämä onkin tärkeää.

1 tykkäys