Tummamadonlakki? (joku nääpikkä, ehkä ...)


Olisikohan tässä Deconica montana? Kaikki piirteet täsmäävät, harvat ja osin valkoteräiset heltat esim. enkkuwikin sivulla olleeseen helttakuvaan. Kystideistä ei minulla ole otetta :sunglasses: ! Ainoa tähän hätään löytämäni ristiriita on maininta jossain, että lakin reunassa ei ole suojusjäänteitä. Se maininta kylläkin kumoutui Baden-Württenbergin sivuilla olevassa kuvassa. Kasvupaikka sammalilla alueella, jossa lähistöllä useita entisiä soranottokuoppia.

Hmm, näkemättä helttoja ei taas oikein voi ottaa kantaa. Jotenkin tuo kuvan sienen värimaailma tuo enemmän mieleen esimerkiksi nääpikät joita ainakin viime viikonloppuna oli tosi paljon.



Tässä tulis enempi oikean värisinä helttoineen päivineen. Itse en löytänyt sopivaa nääpikkää mutta ei se mitään todista …

Yksi yleinen sammalikoissa kasvava laji jossa on aika paljon samaa näköä on hunajanääpikkä. Itse olen tuollaisia ajatellut alustavasti juuri hunajanääpiköiksi mutta nääpiköitä on paljon ja mitä luultavimmin monia hyvin samankaltaisia lajeja.

Esim. Hlasekin kuvat lajista

http://www.hlasek.com/galerina_pumila_bm6456.html

No nyt tulee vastaan reilusti samankaltaisuutta, hunajanääpikkää en onnistunutkaan löytämään vaikka nääpiköitäkin etsin ja katselin. Sen suhteen täsmää minun mielestäni kaikki. Voisiko ajatella lukitsemista? Taitaa mennä viikko ennen kuin pääsen etsimään enemmän yksilöitä. Kiitokset kummallekin.

Nääpiköitä on laji.fissä listattuna 33 lajia joista Sienioppaassa on vain yksi laji esiteltynä. Sama juttu Luontoportissa. Hunajanääpikkä on kirjattujen havaintojen valossa se yleinen nääpikkä ja se nyt olisi mukava saada jotenkin haltuun. Sitten tulee pari muuta yleistä samankaltaista kuten nukkajalkanääpikkä ja kangasnääpikkä jotka olisi myös kiva saada haltuun, ja liekonääpikkä myös.

Hunajanääpikkä on saanut nimensä siitä että lakki on hunajankeltainen. Olen sen ajatellut sellaisten sammaloituneiden nurmikoiden lajiksi. Kun nyt tarkemmin katselen tuota kuvaasi ja sen biotooppivihjeitä niin ollaan ilmeisesti kangasmaastossa. Lakkikin on enemmän oranssiin vivahtava kuin hunajaan. Ja habitus tuollainen vähän pienilakkisempi hiippomainen. Eli meniskö kuitenkin ennemmin kangasnääpikkään?

Itselläni on myos jonkin verran kuvia näistä mainitsemistani lajeista mutta lajit pikkusen arvottuina kun ei ole tullut vastaan mitään lajiryhmää avaavaa kirjoitusta. Toivon mukaan näitä alkaa pikku hiljaa tippumaan lajeiksi asti. Kuvia nääpiköistä voi katella esim tuolta Hlasekista. Toinen hyvä saitti on

http://danskesvampe.dk/?page_id=148

Näissä ei opetteleminen lopu heti kesken. Ehkä saat tähän jonkun lajiryhmää tuntevan kommentin. Itse en ole varma kuvan lajista.

Selvä peli, Henri, himmaillaan. Joudun jatkuvasti yllättymään sienimaailman laajuudesta ja monimuotoisuudesta ja selväksi on käynyt, että jo alustava “sisällepääseminen” sienien sielunmaailmaan ottaa aikaa tavattomasti. Oliskohan jollain jonkinlaista otetta nääpiköihin? Ja kiitos …