Uuden lajin lisäys NAFI-tallennuslomakkeelle?

Ilmeisesti Suomesta tavattiin viime kesänä ensimmäistä kertaa etelänhiipijä (Thymelicus sylvestris). Voisiko lajin siis lisätä NAFI-ilmoituslomakkeelle lauhahiipijän kylkeen? Nyt alkuun voisi olla paikallaan lisätä uuteen lajiin myös varoitus “Olet ilmoittanut havaintoja harvinaisesta lajista.” mikä voisi vähentää vääriä ilmoituksia.

Etelänhiipijää ei ole vielä taksonitietokannassa. Laitan viestiä perhostaksonomiasta vastaaville, niin saadaan se mukaan.

Sen sijaan varoitustoiminnallisuutta ei ole tällä hetkellä olemassa. (Varoituksissa ylipäätään on se ongelma, että ne saavat jotkut käyttäjät olemaan tallentamatta havaintojaan ollenkaan, joten suunnittelemme varoitusmenetelmän uusiksi, toivottavasti ennen ensi kesää.)

Mikko / Lajitietokeskus

Kiitos vastauksesta! Todettakoon kuitenkin, että valtakunnallisen päiväperhosseurannan havaintolomakkeella on hyvin toimiva ja hyvin kohdennettu varoitustoiminto 16 lajin kohdalla. Jos ja kun joku haluaa ilmoittaa jonkun näistä harvinaisuuksista - podalirius, morpheus, ausonia, callidice, chloridice, crocea, titania, aurinia, diamina, megera, hero, euryale, alcetas, arion, vicrama, tityrus - niin ruutuun tärähtää huomautus “Olet ilmoittanut havaintoja harvinaisesta lajista.” …ja siis ajatuksena, että oletko varma? Minulle asti ei ole tullut yhtään kielteistä palautetta, miksi näitä havaintoja ja ilmoittajaa “epäillään”. Etelänhiipijän osalta toivoisin ilman muuta, että sama “varoitus” kohdentuisi toistaiseksi siihenkin, koska hiipijän ilmoittaja tarkoittaa paljon todennäköisemmin lauhaa kuin etelää! Olen varma, että varoitukset ovat poistaneet monta harvinaisuuteen osunutta hutilyöntiä ennen kuin ne ovat NAFI-sivuille asti päätyneet. Joten harras toivomus: älkää luopuko tai poistako tätä toimintoa pliis!

1 tykkäys

Moikka,
kirjailin vastausta foorumille, mutta tässä vielä kuva, kun naputtelin NAFIn lomakkeelle jokaiseen siellä olevaan lajiin yksilömäärän 1 > tuloksena 16 “huomautusta” tai millä nimellä niitä nyt kutsutaankaan. Mutta tämä toimii kerrassaan oivallisesti, aikoinaan muistaakseni Tähtisen Markon kanssa pohdittiin juurta jaksain, mitkä lajit ansaitsevat lisähuomiota ja edelleenkin olen sitä mieltä, että kohdennuksessa onnistuttiin hyvin!

yst terv Kimmo

pe 2. jouluk. 2022 klo 14.48 Mikko Heikkinen sivustolta LAJI.FI-foorumi (notifications@laji.discoursemail.com) kirjoitti:

1 tykkäys

Emme muistaneet että tämä ominaisuus on NAFI-lomakkeella käytössä. Varoitustoimintoa ei olla poistamassa, mutta sitä pitäisi muuttaa jotenkin, koska saamme säännöllisesti viestejä käyttäjiltä (lähinnä lintujen linjalaskennoista), jotka luulevat että kyseessä on bugi, turhautuvat, eivätkä sitten tallenna havaintojaan ollenkaan.

Mikko / Lajitietokeskus

Miksi toimivaa systeemiä pitäisi muuttaa jotenkin? En ota kantaa lintupuolen tyyppeihin, mutta perhostallentajilta ei ole tullut varoituksista yhtään huomautusta ikinä - ainakaan tänne asti. Ja jos joku moisesta turhautuisi ja jättäisi sen takia havaintonsa syöttämättä, pärjäämme oikein hyvin ilman niitäkin. Sen sijaan olen satavarma, että varoitusten myötä tulee korjatuksi monta hutilyöntiä tai ainakin tallentaja joutuu jonkin hetken pohtimaan ko. havaintoansa. Ja saahan sen tallennettua varoituksesta huolimatta! Sitten minä vain otan yhteyttä ja kysyn vielä tarkemmin samasta asiasta :slight_smile:

ma 5. jouluk. 2022 klo 9.46 Mikko Heikkinen sivustolta LAJI.FI-foorumi (notifications@laji.discoursemail.com) kirjoitti: