Uusia kääpiä löytyy (1. rosokääpä 3. kermaraspikka)

lähestulkoon pilvin pimein mutta itse olen näiden kanssa melko hampaaton FTE:stä huolimatta. Kokemusta näissä tuntuu tarvittavan. Ja sitten … taas sinne meranrantaryteikköön, jossa tänään näin muutaman männynkin, nämä oksat kaikki kait harmaaleppää. Näiden lajien olettaisin selviävän.
Kaikki Herrainpäivät Pori 28.11.2023

Ei ole vahvinta aluetta mulle, mutta voin antaa arveluni näin alkuun – tietäjät saa vahvistaa/korjata:

1. Rosokääpä?
  2. Savuliivakka
  3. Kermaraspikka

Samoilla linjoilla. Tulasnelloja en ole hirveästi katsellut, joten en osaa sanoa ilman kirjallisuutta, voisiko olla jokin muukin tuon värinen kuin T. violea.

EDIT: Matti Kulju kirjoitti jossain vanhassa ketjussa: “Tuo pinkki on joku Tulasnella-laji, voi olla – – savuliivakka, mutta suvussa on muitakin samanvärisiä lajeja, joten lajilleen ei voi määrittää ilman skooppausta.”

Näinpä muistelinkin, että ei pärjää ilman skooppia.

Eli onko eka ja vika siis noin? Hienoa, kiitokset teille …

Siitä ei ole kovin kauaa, kun yhden pinkin Tulasnellan olenkin skoopannut. Sillä oli leveän soikeat - pyöreähköt itiöt, ja aattelin että se on savuliivakka. Mutta pitää vielä varmaan tarkistaa onko muuta vaihtoehtoa. Liivakathan on vähän jännästi hyytelösieniä (ainakin FTE:ssä luetaan niihin), ja basidiot on erikoiset.

Tulasnellat ovat hankalia, sillä ilmeisesti kaikki lajit ovat oikeasti lajiryhmiä. Eli määrityksen saa parhaassakin tapauksessa noin suunnilleen nimelle. Violetteja on useampia lajeja.