Valkoitiöinen mieto hapero

Tällainenkin määrittämätön löytyi kuva-arkistoista. Espoon Träskändan puistonurmikolla tammien alla kasvanut hapero. Maku mieto, itiöpöly valkeaa tai lähes valkeaa (Romagnesi 1b) sopii. Hennonpuoleinen. Sellaisia lajeja kuin Russula lilacea tai Russula velutipes olen tähän miettinyt, Ilman näytettä jäänee varmaan nimettä, mutta tätäkin kannattanee pitää silmällä taas ensi kesänä.

Harmi ettei tähän ole tullut apuja mutta haperot tuntuu todella hankalalta ryhmältä. Itse näiden kanssa taapertelen lähinnä arvailemalla lajeja. Siinä kartanon ja keisarillisen toiletin välissä tammien ja pähkinöiden alla olen ainakin jossain määrin samantyyppisiä ihmetellyt ja myös kuvaillut. En tunne kumpaakaan noista mainitsemistasi lajeista ja olen kirjannut nämä itselleni epävarmoina palterohaperoina.

Sinun kuvassasi näyttäisi kyllä olevan harvahelttaisempi ja sirompi hapero. Onko paikka kuitenkin sama? Täytyy yrittää näitä kurkkia kun paikalla käy.

Moi,

havaintoni on vuodelta 2016 joten en enää muista ihan varmasti tarkkaa havaintopaikkaa. Muistiinpanojeni mukaan ne olisivat kuitenkin päärakennukselta länteen, eli ei siis ihan siinä paikassa missä sanoit. Siinä päärakennuksen oven edessä kasvaa tammen alla voimakkaan keltahelttaista ja kellertyvää oranssinpunaista haperoa, jonka olen kuvitellut (ja tänne ilmoittanutkin epävarmuudella) täplähaperoksi. Palterohaperoita kasvaa taas ainakin hiukan siitä pääovesta sisäänajoon päin rinteessä. Lisäksi olen löytänyt Träskändasta myös rusoreunahaperoa joka on hiukan samannäköinen, mutta en juuri tästä paikasta. Vaikea sanoa varmuudella kuvan perusteella mikä tuo sun kuvassa on, haperoissa on kuitenkin maku, “sormituntuma” ja itiöpölyn väri joiden perusteella laji on usein helppo määrittää, vaikka kuvassa sieni näyttää hyvin samanlaiselta kuin joku muu.

Rusoreunahapero on tuttu kalkkipaikoilta, se on aika kookas ja pitkäjalkainen ja mielestäni aika omanlaisensa haalistuva hapero. Selvää palteroa siinä päärakennuksen N -puolella kyllä myös kasvaa

Samoilla paikoilla kasvaa myös kalvashaperoa joka on aika siro, valkoitiöinen ja vaaleanpunertava, mutta se on kirpeä laji. Täplähaperoa en tunne, kuvista päätellen aika monimuotoinen laji. Täytyypi koittaa bongata se paikalta.

Tutkailin jo aikaisemmin noita alunperin mainitsemiasi lajivaihtoehtoja kuvallesi. FTE:n mukaan R. velutipesin jalka on selkeän nukkainen yläosastaan, mitä sinun kuvistasi ei ainakaan erota. R. lilaceasta taasen on vain pari merkintää Turun suunnalta, eikä yhtään kuvaa. Muuten googlaamalla tulee tarjolle kovasti monennäköista sientä eikä naapurimaiden atlaksista viisastu oikeastaan yhtään enempää. Ruotsissa eteläinen jalopuiden seuralainen, paljon muuta ei tuosta saa selville kun FTE ei lajia esittele.

Noh tässähän on taas yksi kiva haaste ensi syksylle. Träskändassa on muutenkin aika monta tarkastusta vaativaa tapausta odottelemassa.