Viisi seitikkiä vailla nimeä

Tässä olisi muutama seitikkihavaintoa, joille ne ole nimeä saanut. Lajiehdotukset tervetulleita.

1.
Elokuu 2021. Tämä kasvoi metsässä hiekkatien vieressä tuoreen kangasmetsän ja lehdon rajoilla. Lähellä ainakin koivua ja kuusta. Runsas kellertävä velum pisti silmään. Sieni on kuvattu kostealla kelillä, joten lakki lienee normaalia tummempi.



2.
Elokuu 2021. Nämä kasvoivat sekametsikössä; lähipuina koivua, mäntyä, kuusta, varmaankin myös raitaa. Jalka on näillä aika ruskea, mutta voisivatko mennä jodiseitikkiporukkaan?



3.
Syyskuu 2021. Jalopuulehdossa kasvoi kymmenittäin tällaisia pieniä seitikkejä. Lähellä mm. tammea ja lehmusta.



4.
Viime elokuu. Avoin puistomainen alue; lähellä tammea ja koivua. Näissäkin on mielestäni jodiseitikkimäisiä piirteitä, mutta kasvaako se tällaisessa ympäristössä?



5.
Viime lokakuu. Hiekkapohjaisella mäntykankaalla kasvoi nättejä, pienehköjä seitikkejä sianpuolukkakasvuston seassa. Heltoissa oli oranssihtava sävy.

Minä en tiedä mitään seitikeistä mutta olen havainnut kuinka paljon sieniä muodostaa ektomykorritsaa sianpuolukoiden kanssa, sekä muualta tuttuja että aivan tuntemattoman näköisiä lajeja. Viimeiseen voisi saada vihjeitä tästä:

https://doi.org/10.29203/ka.2013.456

Hankalia ovat, mutta voihan sitä jotain ideoita heitellä…

  1. Tuntomerkkiyhdistelmä tumma karhunseitikkimäinen itiöemä, kellertävä velum ja hiukan oliivinvihertävät sävyt ovat tyypillisiä sellaiselle lajille kuin Cortinarius uraceus, lemmonseitikki. Tosin tuo ei kyllä oikein näytä sen lajin kuvilta. Tavallaan kuvasta tulee mieleen ihan vaan karhunseitikki, mutta jos velum on ollut oikeasti keltaista niin se ei kyllä käy.

  2. ja 4. voivat varmaan olla jodiseitikkiryhmää. Niissä on käsittääkseni aika paljon vielä tieteelle kuvaamatonta.

  3. ei minulla soita mitään kelloja.

  4. Voisiko olla neidonseitikin ryhmää (sektio Fulvescentes)? Lajeista löytyy lisätietoja täältä.
    You searched for fulvescentes - Faces Of Fungi

Minulle tuosta nelosesta tulee mieleen tunkkaseitikki, Cortinarius hinnuleus.

Joo miksei tuo 4 voisi olla myös tunkkaseitikkiporukkaa, joskin tuo reunan läpisäteisyys ei tälle ryhmälle ole tietääkseni kovin tavallista. CFP:stä sattui muuten silmiin tähän porukkaan kuuluva Cortinarius conicus joka on hiukan tuon kolmosen näköinen jalopuulaji. Se ei taida kuulua Suomen lajeihin, mutta kannattaa pitää mielessä.

Tarkoitin itse asiassa edellisessä vastauksessa että numero 5 voisi olla Fulvescentes-ryhmää, mutta automaattinen luettelonumerointi muutti sen neloseksi.

Kiitti vastauksista.

Ehkä voisi ollakin niin, että kellertävä sävy johtuu olosuhteista/itiöpölystä, ja sieni voisi sitten olla karhunseitikki tai jotain siihen suuntaan.

Tuo kyllä vaikuttaa oikealta ryhmältä vitoseen. Linkin kuvauksista itiöemien koon ja ekologian perusteella lupaavimmat ehdokkaat ovat C. tenuifulvescens (hoikkaneidonseitikki) ja C. nymphatus (somaseitikki). Ekalla velum pitäisi olla kalpean vaaleanpunertava ja hyvin niukka, jälkimmäisellä kellertävä. Jospa eka sopisi paremmin? Sen kohdalla mainittiin kanssa “in northern Europe often on sandy soil”.

Tuon Stefanin linkkaaman artikkelin taulukossa on kanssa mukana kolme Fulsvescentes-lajia (fulvescens, Fulvescentes/laeti sp. 1, Fulvescentes/laeti sp. 2).

Pitää verrata tuohonkin. Nopean kuvahaun perusteella lajilla näyttää olevan paljon vaihtelua ulkonäön suhteen.

Lisäksi ainakin:

3: jokin karvakka tai pikari oikealla yläkulmassa korrella.

  1. Jouhinahikas oikealla.