Yöperhosten havainnointi?

1. Miten valolla houkuttelu? Minkälaisilla esim. kotoa löytyvillä lampuilla voisi kokeilla? Vinkkejä ym. saa antaa.

2. Kukilta etsiminen. Onnistuuko yöperhosten havainnointi suoraan kukilta yöllä. Eli siis, että menee vaikka taskulampulla käymään vaikka kukkivan syreenipensaan läpi ja kuvaa sitten siitä. Onnistuuko käytännössä vai säikähtävätkö valoa ja lähtevät pois?

1 Like

Toiseen kohtaan voin vastata, että näin valoisina kesäöinä ei tarvita taskulamppua, vaan kiitäjät ja yökköset näkee ihan hyvin (liike näkyy). Jos on hämärää, kannattaa käyttää salamavaloa, niin liike pysähtyy hyvin. Minulla paras kasvi yöperhosten kuvaamiseen on varjolilja. Se on sopivan matalakasvuinen; syreenipensaat ovat minulla korkeita eikä niistä saa perhosia kuvattua. Illakot kukkivat tähän aikaan, mutta sateita on ollut niin paljon, etten ole vielä yöperhoskautta avannut.

1 Like

Varjoliljaa pihalla kasvaakin. Sitten myös syreeniä. Illakon siemeniä keväällä kylvin taimet on jo, jospa selviävät talvesta hyvin. Täytyy siis katsoa.

Loppukesästä hyviä kasveja ovat syysleimut.

1 Like

Tuo elohopealamppu toimii hyvin yöperhosten houkuttamiseen. Lamppu on normaalilla E27 kantakierteellä. Huom! Lamppu vaatii kuristimen. Itse hommasin myrskyn kaatamasta katuvalotolpasta(puu kaatui katuvalotolpan päälle) valasimen jossa oli valmiina kuristin. Sahasin valasimen putken noin 30 cm pitkäksi ja kiinnitin valasimeen 20 m roikan. Elohopealamppujen valmistus on EU-ssa kielletty, mutta Latvia valmistaa niitä edelleen ja ainakin Lumenled niitä myy. Toimitusaika on aika pitkä. Noita käytöstä poistettuja katulamppuvalaisimia voi kysellä paikkakunnan sähköliikkeistä, tai metalliromukauoista. Kuristimet ja lampunkuupat ovat aika kalliita. Katuvalolampuissa ne on molemmat, jopa pottimon saattaa löytää. Sain tuon lampun ilmaiseksi kun menin paikkakunnan sähköliikkeen luvalla(ja lenkkiavaimillakin) itse ruuvaamaan lampunvarren puutolpasta irti(säästyivät itse siltä vaivalta). Kuusiaidan leikkuussa vaurioittamani roikan laitoin johdoksi katkaisemalla vaurioituneen kohdan vajaan metrin loppupäästä pois ja liittämällä lamppuun. Olen käyttänyt myös 160W sekavalolamppu joka ei mielestäni toimi yhtä hyvin kuin uv-säteilyä tuottava elohopealamppu.

2 Likes

Näistäkin on aikaisemmin höpisty:

Lamppuja saa n. parin viikon toimitusajalla Tibialesta:

Itellä käytössä tällä hetkellä 40 cm putket + 160 w kirkas sekavalolamppu. Paikka on surkea kun vieressä mollottaa pihavalo.

Tervakot vetävät hyvin perhosia puoleensa.

Ja syötit :cowboy_hat_face:

3 Likes

Jonkinlaisen syötin ajattelinkin juhannuksena laittaa. Ihan vaan pesusieneen imeytetty vai? Valuuko nopeasti pois? Houkuttaako yhtä hyvin vaikka maan tasolla astiassa?

Niitä kannattaa laittaa useita! Vaahtomuovinpala toimii kunhan sitä liottaan vedessä muutaman päivän. Parhaiten ovat pelittäneet vuosikausia syöttinesteessä lilluneet syötit!

Haju leviää korkeammalta paikalta paremmin. Myös puun rungolle voi levittää syöttinestettä. Siitä jää kyllä jälki.

1 Like

Viime yönä oli valo ja syöttejä.

Valolla ei ollut mitään, minkä toki ymmärtää kun oli valoisa pilvetön yö ja valo joku vanha pihalamppu, jonka valo varmaan “vääränlaista.”

Syöteilläkään ei ollut mitään. Voiko johtua viileästä ja valoisasta yöstä? Vai eikö syöttilitkun haju ollut tarpeeksi voimakas? Syötti oli siis olutta ja niin paljon fariinisokeria kuin sain liukenemaan. Olisi ehkä pitänyt valmistaa aikaisemmin ja laittaa nokare hiivaa.

Pihan matalan syreenin luonakaan ei pörrännyt mitään. Vaaleita mittareita kyllä näkyi lentävän, mutta ne eivät ilmeisesti tule syötille.

Täytyy yrittää taas joku yö uudestaan.

Ajattelin tilata jonkinlaisen lampun. Mitkä toimivat parhaiten ihan yksistään? Minkälaisia eroja eri lampuilla on houkuttelutehossa?

Aurinkolamppu
UV-valo
Elohopeavalo
Sekavalo
Led

Mitä eroja näillä siis on? Tibialesta ajattelin tilata hinnatkaan eivät kaikissa päätä huimaa ja on vielä suomalainen yritys. Ja mitkä tarvitsevat kuristimen tai jotakin muuta erilaista? Jos kanta on E27 niin sehän käy moniin “perus” lamppuihin.

Ja miten uv-suojalasit? Ne taitaa tarvita.

Juuri näin!

Edellisen yön lämpötilalla on suuri merkitys niin valo- kuin syöttipyyntiin. Syötti toimii valoisina öinä, toisin kuin valo. Pieni tuuli on hyväksi hajun leviämiselle.

Olutsyöttinesteen kannattaa antaa käydä muutama päivä. Punaviini pohjainen toimii heti.

Jos vaahtomuovi tms. on uusi niin se ei välttämättä vedä heti. Kokeile laittaa syöttinestettä puunrungolle vertailun vuoksi.

Tehokkain lamppu on elohopealamppu. Hyviin tuloksiin on päästy myös 60 cm putkilla.

Elohopealamput tarvitsevat kuristimen ja 40 cm putket putkijärjestelmän.

Kyllä vaan!

Suosittelen 250 w kirkasta sekavalolamppua, joka ei siis tarvitse kuristinta eikä muita härpäkkeitä. Se vetää ihan hyvin ja sitä voi myöhemmin täydentää vaikka putkilla. Suoraa sadetta lamput eivät kestä.

1 Like

Olin laittanut syöttilitkua myös puiden rungoille ja pölkkyihin ja vaikka mihin. Ei ollut niissäkään mitään, pikkukärpäsiä lukuunottamatta. Täytyy laittaa nokare hiivaa niin haju voimistuisi.

Sekavalolampun varmaan tilaan. Se kun olisi helppo, sitten myöhemmin voi tilata jotain lisää. Täytyy vain katsoa millaisia lamppu systeemejä kotoa löytyy, että tilaan sopivan kantaisen lampun.

Tilaa E27 kannalla. Tibialesta voi löytyä myös piuhoja tai itsekkin sellainen on helppo tehdä. Tai osta joku tämmönen!

1 Like

Haluaisiko joku jakaa hyvän reseptin syöttilitkuihin?

En käytä rysiä, enkä omista mitään valoja mitkä houkuttelisi perhosia. Kovin huonosti bongailen yöperhosia vaikka myöhäänkin kärkyn pihalla.

Ajattelin että syötti voisi houkutella, mutta en ole onnistunut päiväperhosillekaan tekemään houkuttelevia litkuja.

Aiemmin ollut keskustelu:

1 Like

Kiitos Tarja vinkistä. Minulta on tuo keskustelu mennyt ihan ohi. Kaippa sitä pitää lähteä punkku ja pesusieni ostoksille :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Minkälaisia systeemejä teillä on lampun suojaamiseen? Luin, että sekavalolampun eit kestä ollenkaan vettä, pisara lampun päälle ja poks. Miten jos värkkää jonkinlaisen pienen kirkkaan suoja katoksen lampun päälle. Ei ole kiva jos heti poksahtaa, kun vaikka puusta tippuu sylkikaskaan vaahtoa tuulessa.

Minulla ei ole mitään suojaa sekavalolampun, tahi elohopealampun päällä. Joskin olen kuvannut poutaöinä. Kerran satoi pientä tihkua, lamput kestivät sen. Sekavalolampun olen ruuvannut mustan muovitynnyrikannen läpi ja haravan puuvarren kanteen kiinni tolpaksi. Kansi antaa hyvän suojan silmille kun kuvaa kannen takaa. Elohopealampussa on alumiinikupu suojana, laitan sen kallelleen kottikärryyn laitaa vasten. Kottikärryn laita ja kupu antavat varjon kuvaajalle. Kun ei tuijota lamppuihin niin ei tarvitse suojalasejakaan.

2 Likes

Joskus käytin omatekele valorysän kattoa. Ommeltu jostain vahvistetusta muovista metallirenkaaseen. Katto pitää ankkuroida maahan, muuten tuuli tekee pahojaan.

Kyllä sitä uuveetä tulee muutenkin vaikka lamppuun ei tuijottele! Riippuu myös kuinka lähellä lamput on kuvauskohteesta. Eli käyttäkää suojalaseja!

3 Likes