Zombisieni sylkikuoriaisella

Kuvasin pari vuotta sitten Espoon Kvarnträskilla alla olevan sylkikuoriaisen (kaunosylki?). Tuota kuoriaisella olevaa sientä olen koittanut määrittää. Vastaavia löytyy mm. kärpäsiltä ja torakoilta ja joiltain muiltakin taksonomisilta ryhmiltä.

Näitä kutsutaan usein nimellä zombi fungus, tuolla nimellä löytyy helposti juttua ja videoita netistä. Kyselin tästä sylkikuoriaisesta asiantuntijoilta kun en löytänyt tietoa netistä. Tämä on ilmeisesti tieteelle vielä kuvaamaton laji suvusta Entomophthora. Harmittavasti minulla ei ole tästä näytettä. Tanskalainen kaveri joka tuumailee k.o. lajin muodollista kuvaamista kertoili että havaintoja on hänen tiedossaan vain pari kipaletta ja ottaisi kovasti mielellään näytteen jos löydän tätä uudestaan. Kun en kuoriaisia harrasta vaan sieniä tuli mieleen että tämä loissienihän saattaa olla tuttu suomalaisille hyönteisharrastajille. Ehkä on havaintoja taikka jopa näytteitä? Jos löytyy voin välittää tiedot taikka antaa privana yhteistiedot.

2 tykkäystä

Miten noi hyönteissieninäytteet pitää säilöä? Käykö etanoli ja onko prosentilla väliä?

Sain tämmöisen ohjeen “please keep an eye on soldier beetles this summer. If you get across infected specimens, just keep them dry and/or put them in a small vial with 70% alcohol.”

Ok, kiitos. Mulle käy toi viinatuubitus hyvin.

Voin kuvitella, että kuivana pitäminen on tarkkaa tai muutoin sienen kehitys etenee turhan nopsaan ja samalle apajalle tulee pian muita “homeita”.

Kai ne on sitten jatkossa kerättävä talteen. Tämän torakalla esiintyvän lajin olen kerran löytänyt. En ottanut näytteeksi. En ymmärtänyt näytteen mahdollista tärkeyttä sillon. Olen vetässyt kaikki samalla coll-lajinimellä. Voi hyvin olla että joka ötökällä on oma lajinsa tämän suvun sientä.

1 tykkäys

Luulen että riittää jos kuivaa ihan vaikkapa hehkulampun alla. Nuo ovat luonnossa mielestäni jo aika korppuja. Kiinnostus näihin loisisieniin tulee varmaan siitä että ne ovat lajiryhmäspesifejä ja sikäli potentiaalisia käytettäviksi biologisessa torjunnassa. Tätä aihetta ilmeisesti tutkitaan ihan ahkerasti ja uusien laji(ryhmä)spesifien loissienten löytyminen ja tunnistaminen on tältä kannalta kiinnostavaa.

Näiden sylkikuoriaisten perään kyselleen kaverin julkaisuluettelo viittaa myös tähän suuntaan

https://scholar.google.dk/citations?user=838sUfkAAAAJ&hl=en

Jos näitä löytyy muilta ryhmiltä (kuin kärpäsiltä) niin varmaan hyvä idea laittaa näyte talteen. Esim just torakat, heinäsirkat ja ehkä muiltakin voisi löytyä? Minäkin voisin mielelläni skoopata näitä, saisi ainakin Suomelle uusia lajeja varmistettua ja dokumentoitua. Voi tietty olla että Suomessakin joku näitä tutkii ja haluaisi näytteitä?