Arkaluontoisten havaintojen avoimuus iNaturalistissa

Olen huolestunut ja oikeastaan kauhuissani joidenkin havaintojen paikkatietojen avoimuudesta iNaturalistissa. Jos käyttäjä ei itse huomaa tai halua salata esimerkiksi susihavainnon sijaintia, niin tieto on suoraan mm. salametsästäjien käytettävissä. Joitakin havaintoja on tallennettu 1-2 metrin tarkkudella.

iNaturalist näyttää saaneen usein asiasta palautetta omalla foorumillaan, mutta havaintoja ei karkeisteta automaattisesti. Tämä on selvä uhka tietyille lajeille, enkä näe miten tietojen avoimuutta palvelussa voi perustella millään järkevällä syyllä. Eikö tälle ole mitään tehtävissä?

Kait tälläkin sivustolla on syytä ilmoittaa vain kunnan nimellä, jos löytää esim maakotkan pesäpaikan, tai jos Etelä-Suomesta löytää esim kuukkelin? Olen kuullut semmoisia huhuja että jos jonkun yksityisen metsän omistajan metsästä löytyy kuukkeli, niin heidän pelkonsa metsänsä pakkolunastamisesta suojelualueeksi on niin suurta, että haulikko kaivetaan esiin ja se on sitten kuukkelin elinpäivät luetut?

Merkitsimme suden iNaturalistissa salattavaksi, joten nyt kaikki havainnot näytetään kartalla satunnaistetuissa pisteissä.Kuukkeli oli jo salattu.

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys

Kiitos! Hienoa, että salaaminen on mahdollista iNaturalistissakin :+1: