Kaksoishavainnot

Ilmoitan iNatin kautta haviksia. Siellä ylläpidetään omaa lajilistaa ja itse kartutan kuva-ja äänitearkistoa luontomuseon tarpeisiin ja iNatin tekoälyn treenaamiseksi havaintojen teon lomassa.

Toisten löytämät luontokappaleet ovat tällä perusmotiivilla täsmälleen samassa asemassa kuin omat havainnot.

Perhostutkijat haluavat, että luontomuseon arkistossa on vain yksi kappale havaintoja yhdestä yksilöstä. Tämä on erittäin ymmärrettävää ja tärkeää. Lisäksi myös alkuperäisen löytäjän pitäisi olla selkeästi esillä.

Onko laji.fi:ssä Tiiran tyyppistä koontihavaintoa? Jos ei, niin miten näin eri motiiveilla toimivia havainnoijia voisi mielestänne huomioida

Tero

1 tykkäys

Tämä on suosikkiaiheeni ja olen useamman kerran ehdottanut koontihavainnon mahdollisuutta.

Tälläkin hetkellä tietokanta sisältää useita tuplahavaintoja, jotka ovat kopioituneet eri tietolähteistä Lajititietokeskukseen. Koontihavainnon etuna olisi se, ettei alkuperäisiä poisteta tai muokata, vaan niille vain luodaan eräänlainen säilö, joka antaa tietyt tiedot ulos. Koontihavainnon avaamalla on mahdollista nähdä myös sen sisältämä raakadata.

Kannatetaan ja toivotaan edelleen.

Ajatuksenamme tai toiveenamme on ratkaista tämä mahdollisimman automaattisesti. Havaintoja tulee niin paljon ja suurissa erissä, ettei kenenkään aika riitä havaintojen yhdistämiseen käsin. Yksi uusi aineisto voi helposti tehdä kerralla kymmeniä tuhansia duplikaatteja tai enemmänkin.

GBIF on ottanut käyttöön havaintojen automaattisen klusteroinnin/aggregoinnin niiden samankaltaisuuden perusteella, joten katsomme mitä voimme oppia heiltä(kin). Saa myös mielellään vinkata, jos tietää miten klusterointia tms. on tehty muualla.

Joka tapauksessa alkuperäisiä havaintoja ei poisteta, vaan nekin pidetään saatavilla. Tarkoitus on antaa käyttäjälle enemmän valtaa päättää miten haluaa havainnot nähdä: yksittäin vs. klusteroituina.

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys

Hienoa, että asia on agendalla. Havainnoijia on liikkeellä eri motiiveilla, eri tasoisia, aineistoja tulee useasta lähteestä.

Tiedustelisin tässä samalla myös, miten iNatin kautta ilmoitettu yksityiseksi siellä määritelty havainto voi näkyä laji.fi kannassa? Eikös sen pitäisi sisältää sama status sielläkin.

Kyseessä on siis yksi arctia alpina -havainto Kilpisjärveltä. Olen ottanut siitä paljon kuvia koneälyn kehittämisen ja oman listan ylläpitomielessä. Havainnon alkuperäinen tekijä on kuitenkin aivan muu. Tunturiperhosselvitystä sotkee havainnon näkyminen nyt laji.fissä. Lisäksi havainnon tekijänä näyn nyt minä, eikä oikea yksilön löytäjä/tallentaja

Olikohan tässä käynyt niin että havainto on aluksi ollut julkinen, kopioitu automaattisesti Laji.fi:hin, ja sen jälkeen määritelty iNaturalistissa yksityiseksi? iNaturalist ei laske havainnon yksityisyysasetuksen muuttumista havainnon muuttumiseksi, joten emme saa siitä automaattisesti tietoa. Päivitin havainnon nyt manuaalisesti, joten se ei näy enää Laji.fi:n kartalla.

iNatualist ei erottele havainnoijaa ja ilmoittajaa, vaan kaikki havainnot tulevat esille havainnon tallentaneen henkilön nimellä.

Mikko / Lajitietokeskus

Näyttää että välitallennus julkisena tekee tällä hetkellä tupla erän. Tullut jo useamman erän kohdalla. Tätä en ole aikaisempina vuosina huomannut.

Toinen homma joka on vaivana on omien havaintojen haku. Kestää kestää enkä saa lajien lukumäärää esiin vaan jää pyörittämään for good.

Sitten olis pahempi hommeli kunhan pääsen testailemaan paremmalla ajalla. Viimevuonna oli muistini mukaan (huonon sellaisen) omia tallennettuna yli 50 000 havaintoa ja nyt haku näyttää 30 000. Voi tietty johtua ton tarkastele havaintoja hitaudesta.

Molemmat testattu niin mobiililaitteilla kuin peeceelöä. Ei mulla muuta tälläkertaa :grin:

Olisikin vain tuplahavaintoja. Monet perhosharvinaisuudet ovat useamminkin. Näkyy olevan Ukin kirsikkaperhonen 2021 jo 4 kertaa :grinning:.