Helsingin Ala-Malmin sieniä 12.11.2021

Kiitos noista linkeistä. Tästä löytyy pari kuvaa opaalihytyköistä herukoilla

Itse en muilta alustoilta ole lajia löytänyt, mutta voi johtua osin siitä että näiden vaaleiden myxarium/exidia -lajien tuntomerkit olleet aika lailla kateissa. Opaalihytykän olen sitten uskaltanut määrittää vain siltä “klassiselta” alustaltaan.

Tuo herukoilla kasvava on kyllä ihan oman näköisensä elikkä en samanlaista ole muilta alustoilta löytänyt. Ei se ainakaan mikään Myxarium ole eikä mielestäni myöskään E. candida var. cartilaginea. Pitäisi varmaan yrittää skoopata näitäkin mutta kasvustot taitavat olla enimmäkseen steriilejä elikkä itiöistä ei varmaan saisi apuja?

Tarkastin 3/2020 lähimmät viljelypalstat (Kivinokka etc) ja kaikilta kolmelta palstalta löytyi herukalta tätä opaalihytykkää, taikka “herukoilta talvella löytyvää oman näköistänsä vaaleaa hyytelösientä”. Pari kertaa olen tuon jälkeen näitä pensaita kuikuillut, mutta ovat olleet tyhjää täynnänsä, elikkä kun kuivuvat olemattomiin ja esiintyvät lähinnä talvella, voi lajin varmaan aika helposti missata.

Itselleni on jäänyt epäselväksi opaalihytykän esiintyminen muilla alustoilla kun sen erottaminen E. candidan vaaleista muodoista ilman itiöiden mittaamista on minulla vähän hakusessa.

Rustohytykkä elikkä var. cartilaginea ei mielestäni ole kuvasi tapaan sinertävä taikka noin sileä mutta esiintyyköhän E candida var. candidaa elikkä vaaleaa versiota Suomessa? Itsekin olen tuollaisia hyvin vaaleita löytänyt joltain lehtipuun maapuilta, jäänyt vaan vähän epäselväksi olisiko opaalihytykkää vai ei.

.