Löysin hiljattain vuohenputken kärkilehdykän alapinnalta pensaspihtihännän (Apterygida albipennis), jota loisi jokin sieni. Sieni oli vasta lähtenyt kasvuun ja epäilin, ettei siinä välttämättä vielä olisi tunnusomaisia rakenteita sienen määrittämiseksi.
Sienen rihmastot olivat jo kiinnittäneet hyönteisen vuohenputkelle, joten irrotin vuohenputken kärkilehdykän, toin kotiini ja laitoin suljettuun lasipurkkiin katsoakseni, tapahtuuko sienessä jotain kehitystä. Lasipurkki oli normaalisti pesty (ei siis steriloitu). Purkin pohjalle laitoin palan kostutettua talouspaperia ja vuohenputken lehdykän hyönteisineen sen päälle. Purkin laitoin sitten ikkunalaudalle avonaiselle ikkunalle. Tässä lyhyt raportti kasvatuksesta.
Pensaspihtihäntä ja sieni löytöpaikalla kuvattuna:
Seuraavana päivänä kurkkasin purkkiin ja jotain kehitystä oli tapahtunut, mutten ottanut valokuvia. Kaksi päivää purkkiin laittamisen jälkeen näkymä oli tällainen:
Kolmen päivän kuluttua sieni näytti tältä:
Viiden päivän kuluttua hyönteisessä kasvoi myös jotain homesientä (mustapäiset pitkät jouhet), joten otin näytteen pois purkista skoopattavaksi:
En löytänyt mistään mainintaa pensaspihtihännältä löydetyistä sienistä, mutta lähisukuiselta isopihtihännältä (Forficula auricularia) on löydetty sieni nimeltä Zoophthora forficulae. Sienestä ei juurikaan löydy tietoa, mutta skooppinäkymä vastasi kuvia muista Zoophthora-lajeista. Ellei löytämäni sieni ole tieteelle uusi laji, niin oletan sen olevan Z. forficulae.
Löydön kohdalla minulla kävi tuuri siinä, että isäntälaji oli selvästi tunnistettavissa. Yleensähän näitä löytää vasta siinä vaiheessa, kun sieni on jo runnellut isännän tunnistamattomaksi, enkä ainakaan minä pysty enää edes yrittämään sellaisen määritystä.
Vielä heikosti kehittyneen sienen jatkokasvatus kuitenkin onnistuu näemmä helposti ja nopeasti. Tässä kokeessa tuo viisi päivää näytti kuitenkin olevan hieman liikaa, koska homesienen rihmastot vaikeuttivat skoopissa itse Zoophthora-sienen skooppaamista. Tässä tapauksessa varmastikin tuo kolme päivää kasvatusta olisi ollut riittävä sienen määrittämiseksi.