Kääpäharrastuksessa alkuun?

Olin porukan mukana Luonnontieteellisessä museossa ja sielä neuvottiin, että kuivauksen (alhaisessa lämmössä) jälkeen tosiaan pakastus, sitten huoneenlämpö ja uudestaan pakastus, niin ne mahdollisesti munavaiheen öttiäiset, jotka ovat saattaneet ekan pakastuksen kestää, kuolevat siinä kohtaa kun kuoriutuvat ja tulee pakkasjakso 2.

Näin museolla on protokolla mutta harrastajilla ei kaiketi tule näin tehtyä (en ainakaan itse ole tehtnyt, ehkä parannan tapani) Museolla -30 raja ja tuohonhan ei kotipakastin kykene.

1 tykkäys

Tuohon INatiin otan vain sen verran kantaa, että jotenkin oikein välttelen sitä. Kuten jossain aiemmassa ketjussa oli, niin sielä ne määritykset on mitä on ja porukka jostain muualta on näkevinään meidän paikallisissa havainnoissa jotain lajeja joita täälä tuskin on. Ja, no en vain pidä siitä, joten tämä on vain minun henkilökohtainen ongelmani :wink:

Oma näkemys ihan vaan harrastajapohjalta on, että pelkästään kuvista kääpiä on harvemmin mahdollista saada lajilleen, toki helppojakin on, mutta vaatii kuvilta ja kasvupaikan ja -alustan kuvailemiselta paljon ja tarkkuutta.

Itse lähtisin siitä, että opettelee lajeja rauhassa sen mukaan mitä vastaan tulee ja mihin resurssit riittää ja koittaa eri kanavia pitkin saada määritykset kohdilleen. Opettelee sitä tunnistamista, ja alustapuiden tunnistamista ja niitä asioita mitkä auttavat vinkkinä mitä porukkaa mikäkin voisi olla.

Se, että ottaa kuvat kaikesta rähmästä mitä vastaan tulee ja kippaa ne iNatiin, niin en tiedä mitä tarkoitusta se palvelee? Oletan että aika vaikea on niihin saada nimiä jälkikäteen, ylempiä käsitteitä toki. Olen toki minäkin Lajiin laittanut ihan vain ‘sienitasolla’ Sieniatlaslomakkeella havaintoja mutta valtaosasta on näytteet tallessa ja opettelen tuskallisen hitaasti niitä tunnistamaan ja skooppaamaan, joten ehkä niihin tulee vielä nimiä kunhan opin. Kysyn muilta ja koitan kaivaa tietoa itse, tungen kursseille, retkille ja porukoihin joissa voi oppia. Hidasta on, mutta ei kääpiin ole oikotietä vaikka hurjan mukavaa tää silti on.

Ja jos vielä saa purnata, niin rasittaa kun iNatin havainnot tulee Lajiin ilman kuvia. Ei ole mitään jaksuja alkaa niitä etsimään tunnistusta varten ja voisivat mun puolesta olla sielä iNatin puolella kaikkinensa. Toki harmittaa sekin, että ammatilaisten havainnot on ilman kuvia Lajissa, niistä kun oppisi paljon. Mutta enköhän siitäkin selviä :slight_smile:

1 tykkäys

Inattiin tietysti voi ottaa kuvia kaikesta röhnästä ja myös näytteen talteen ja sitten joskus skoupata ja laittaa skouppikuvia tai itiömittoja tai srkvenssikoodia tms sinne havaintoon lisätiedoksi ja mihin lajiin päädytty

Jos siellä olisi ammattilaiset seuraamassa havaintoja niin voisivat heittää ehdotuksia mitä lajia tai sukua voisi havainto olla mikö auttaisi skouppaamisessa. Mutta se tietysti vaatisi ehkä sen että havainnoissa kerrottaisiin että näyte kerätty ja olisi semmoisia havainnoijia joilla kiinnostavampia havaintoja joita sitten ammattilaisten kannattaa seurata

Olisihan se kiva että osaajat laittais kaikkia rarilajejakin sinne tunnistustietoineen ja tekoäly vuosikymmenten mittaan oppisi ehdottamaan niitäkin

Toki tavikset jos kuvaa jotain rähmiä ja kuolleita sienenjämiä eikä sen enempää tutki asiaa tai kerää näytteitä niin niistä tulee pääosin turhia havaintoja. Toki ei voi tietää kuinka fiiniksi kuvatunnistus ajan kanssa menee ja voiko sadan vuoden päästä saada hankalistakin havainnoista jotain määrityksiä automatiikan avulla

Inatissa tosiaan käyttäjän pitänyt itse käydä muuttamassa lisenssiasetuksia tietynlaisiksi jotta kuvat siirtyvät laji.fihin. Siihen ei erityisesti ole opastettu joten monella tekemättä. Nyt olin näkevinäni että uusille rekisteröijille sitä selkeämmin kysyttäisiin alussa, ellen nyt kuvittele tätä parannusta

Onneksi siellä havainnossa on nykyään linkki siihen havaintoon joten ne kuvat pääsee nopeasti kyllä katsomaan inatin sivuiltakin.

Samaa kyllä harmittelen monesti että laji. fi ammattilaishavainnoista ei usein löydy edes yhtä kuvaa, eikä monesti kuvausta miltä puulta ja millaisesta paikasta löytynyt. Vaikka olisi harvinaisempikin laji.

Olisi kiva jos niitä jaksettaisiin sinne kirjata!

1 tykkäys