Olen mielenkiinnolla seurannut, miten päättyy vähän päälle yhdeksän hehtaarin kokoisen alueen suunnittelu, kun alueella on luontoselvityksen mukaan useita lintulajeja silmälläpidettävästä aina äärimmäisen uhanalaisiin luokiteltuja joko muuttoaikaisena levähtäjänä tai alueella pesivänä. Alueelle on suunnitteilla moottoroidun kevyenliikenteen valaistu pääväylä suurin piirtein 450-500 m pitkän ja 250-300 m leveän luonto-perinnebiotoopin keskelle. Yleiskaavassa aluetta halkoo nk. ekologinen yhteys.
Se mikä ihmetytti ehkä eniten, suunnittelutiimissä ei esittäytynyt yhtään ornitologia. Kunnallisen omistajan oman selvityksen mukaan vuonna 2021 alueella on todettu ihan kiitettäviä lajirunsaus:
Pesivät lajit:
Räystäspääsky, erittäin uhanalainen
Haarapääsky, vaarantunut
Kiuru, silmälläpidettävä
Västäräkki, silmälläpidettävä
Pensastasku, vaarantunut
Pensaskerttu, silmälläpidettävä
Ruisrääkkä
Keltavästäräkki
Pensassirkkalintu
Viitasirkkalintu
Luhtakerttunen
Pikkulepinkäinen
Muuttoaikaiset levähtävät lajit:
Lapinkirvinen, erittäin uhanalainen
Lapinsirkku, erittäin uhanalainen
Heinäkurppa, äärimmäisen uhanalainen
Töyhtöhyyppä
Valkoposkihanhi
Kalalokki
Uuttukyyhky
Olisi ollut kiinnostavaa lukea, mitä ELY-keskus ja luonnonsuojeluviranomaiset ovat lausuneet tästä isomman, pala kerrallaan toteutettavan kevyenliikenteen runkoyhteyshankkeen osasta. Vaikka suurelle yleisölle suunnattu osallistumisvaihe on päättynyt, hanketta ei näy käynnissä olevana kaavoitushankkeena. Sen sijaan se on “leivottu” viereisen asuinaluehankkeen sisään, joka sekään ei näy kaavoituskatsauksissa hanketietoina eikä ole julkaistu tavoiteaikataulua. Minulle, joka olen tottunut hankkeiden rajausten, paikannimien ja hankenimien muunteluun, on täysi työ “pysyä kartalla”.