Kauluskiilunen

Kun hyvän lahopuun löytää niin kannattaa tutkia se tosi tarkkaan. Itse käytän makrokiikareita jolla tutkiskelen lahopuun pintaa. Ei näitä pieniä muuten oikein huomaisi, ellei ole supertarkka näkö. Tutkailin yhtä pitkälle lahonnutta kuusen maapuuta jossa oli runsaasti savihäkkistä ja huomasin näiden joukossa pikkuruisia jalallisia limasieniä. Laji selvisi vasta kotona kuvista ja otin vielä varmuuden varalta 10x mikroskooppilinssillä pari kuvaa näistä kauluskiilusista. Korkeutta näillä on aika tasan 1 mm. Mukava löytö, vaikkei mikään superharvinaisuus, löytöjä Suomesta kymmenkunta.

Näillä on aluksi metallinkiiltoisena irisoiva peridio joka sitten irtoaa mutta jäänteeksi jää perän yläosaan pieni kaulus tästä kuoresta.

2 tykkäystä

Hei,

piti tarkistaa laji limasienikirjasta ja Lamproderma arcyrianema näyttäisi olevan tieteelliseltä nimeltään. Laji ei todellakaan ole harvinainen lahopuilla. Itse olen löytänyt sitä muutaman kerran niin runsaana, ettei sitä oikeastaan voi olla huomaamatta. Kerran esimerkiksi lähikadun varressa ollut koivun maapuu oli metrien matkalta täynnä niitä. Se suorastaan värjäsi runkoa hopeiseksi.

1 tykkäys

Limasienikirjassa kerrotaan että lajia on löydetty Suomesta vain Pohjois-Savosta ja Pohjois-Karjalasta. Kirjan ilmestymisen jälkeen lajista on kirjattu 3 havaintoa (2x Varis ja 1x Karhilahti) Pirkanmaalta ja Raisiosta. Eestin tietokannassa on kaksi havaintoa, Ruotsissa 5 ja Tanskassa 6 havaintoa.

Harrastajia taitaa olla vain tosi vähän ja tiedot limasienten esiintymisestä Suomessa hyvin puutteellisia.

Hei,

asun P-K:ssa, joten joku niistä P-K:n löydöistä voi olla minunkin. Näytteideni kirjaamisessa exceliin olen menossa vuodessa 2014, mutta tarkistin näytekaapistani, että minulla oli vuosilta 2011-2013 10 keräystä L. arcyrionema-lajista eli kirjaamattomissakin lienee muutama lisää. En siksi pidä lajia kovin harvinaisena. Limasieniharrastajat lienevät harvinaisempia.

t: Marja