Hei
Mikäli käytät kuvastoani www.hyonteiset.com apuna omien kuviesi tunnistuksessa tai muuten vaan, kopioi sivusto (n. 7 GB) omalle koneellesi. Webhotelli, jossa kotisivuni ovat sulkeutuu 30.10.
Terv. Raimo Peltonen
Hei
Mikäli käytät kuvastoani www.hyonteiset.com apuna omien kuviesi tunnistuksessa tai muuten vaan, kopioi sivusto (n. 7 GB) omalle koneellesi. Webhotelli, jossa kotisivuni ovat sulkeutuu 30.10.
Terv. Raimo Peltonen
Kiitos, että ilmoitit! Minä olen ollut sivujesi vakiokäyttäjä ja olisin varmasti ollut ihmeissäni, jos sinne ei enää olisi päässytkään. Nyt sivustosi on minulla tallessa. ![]()
Tyhmä kysymys: miten tuollainen sivusto kopioidaan kokonaisuutena?
Minä nyt olen viimeinen henkilö neuvomaan tietokoneasioissa
, mutta itse tein sen seuraavasti. Avasin sivut ja yhdistin ulkopuolisen kovalevyn tietokoneeseen, jolloin näytölle tuli ikoni ko. laitteesta. Sitten siirsin nuolella sivuston otsakkeen (hyonteiset.com) ikonin päälle. That’s it. Ei siinä kauaa mennyt kun koko sivusto oli kovalevyllä.
tev. Raimo
Juu, sivuja on tullut pläräiltyä! Etkö meinaa uusia tehdä?
Sehän kopioi pelkän nettilinkin, ei koko sivustoa!
Tässä toinen vihoviimeinen ATK-neuvoja!
Olen vain rohkea kokeilemaan, vaikka en mitään tiedäkään. Omatoimisesti tein kahdella eri tavalla ja kumpikin toimivat hyvin. Toivottavasti eivät sitten lakkaa toimimasta marraskuussa… ![]()
Keino 1: Avasin Hyönteiskuvasto-sivun - klikkasin oik. yläkulmassa tähteä eli avasin Suosikit- sivuston - klikkasin palkissa olevaa tähti ja plusmerkkiä - Lisää tämä sivu Suosikkeihin - sinne tallentui!
Keino 2: Avasin uudestaan Raimon sivuston - klikkasin hiiren oikealla ihan vain siinä aloituskuvien päällä - Tallenna nimellä (verkkosivu, vain HTML) - tallensin ladattuihin tiedostoihin, josta siirsin ikonin työpöydälle.
Luettuani Raimon ohjeen kokeilin vielä sitäkin ja hyvin onnistui. Eli valinnan varaa aina on! ![]()
Just kun olin lähettänyt tuon vastaukseni, niin huomasin, että Pekka tietääkin asian, jota epäilin. Linkkihän siinä siis kopioituu ja kuten mietin, niin sillä ei taida sitten marraskuussa olla enää virkaa. Nyt tarvittaisiin taitoa ja hyviä neuvoja, ettei tämä mainio apuväline katoa käytöstämme!
Suosikkeihin tallennus tallentaa myös vain osoitteen — ei toimi sivujen sulkeuduttua. Täällä ainakin jotain ohjeita: VERKKOSIVUJEN TALLENTAMINEN - WebOpas.net
No ei peli täysin menetetty ole
Raimo on tallettanut runsaasti havaintojaan Laji.fiihin. Pienellä kikkailulla ne sielta saa kaivettua. Esim. Dipteraa on lähes 600 lajia!
Tämän linkin voi sinne kirjanmerkkeihin tallettaa ![]()
Jotkut vanhat tieteelliset artikkelit tai kirjat löytyivät vielä vähän aikaa sitten ärsyttävästi sivu kerrallaan jpegeiksi skannattuina ja sivujen selaaminen netin kautta oli hidasta, jos ei ollut tarkkaa tietoa siitä, miltä sivulta haluttu tieto löytyi. Sivujen selaaminen nopeutui kummasti, kun latasin PC:lle HTTrack Website Copier -nimisen ohjelman (linkki lataussivulle).
Ohjelma tekee omalla koneella toimivan peilikuvan web-sivustosta, eli tallentaa kaikki tiedostot omalle koneelle niin, että myös linkit toimivat.
Samanlaisia ohjelmia on varmasti muitakin, mutta minä olen tyytyväinen tuohon.
Kiitos, tästä oli hyötyä. Eikä ollut edes vaikeaa… Näin se pitää rautalangasta vääntää malli tällaisille mummeleille
Itse asiassa tämä oli sama juttu kuin tuo kertomani Keino 2, mutta en vain älynnyt katsoa, että olisi ollut vaihtoehto myös koko verkkosivun lataamiseen vain HTML:n sijasta. En avannut laatikkoa.
Eipä taida onnistua koko sivuston kopioiminen kerralla mitenkään ilman sivuston käyttäjätunnuksia. Kokeilin täällä olevien ohjeiden mukaan. Tallentui vain 34 kt ja sininen internetlinkki jäi näkyviin ulkoiselle asemalle lekemääni kansioon. Tarkoittaa että sivustolle pääsee internetin kautta. Onnistuu vain kuva kerrallaan lataamalla ja tallentamalla nimellä.
Tämä tallentaa vain yhden sivun omalle koneelle! Linkit toimivat, mutta ne vievät takaisin nettisivulle.
Visan linkkaama HTTrack Website Copier toiminee. En testannut.
Alpo ja Pekka, niinhän tuo taitaa olla… Ymmärrän nyt, että kyseessä on siis koko verkkosivu, ei sivusto. Olisikin ollut liian yksinkertaista ja helppoa… ![]()
Ei kun kuvat saakin tallennettua, mutta silloin tulee sama laji useaan kertaan (kuvan koko on eri). Esim. jos haluaa koppiskuvat niin pitää valita Tiedosto-> Tallenna sivu nimellä-> Verkkosivu, kokonainen
Omalta netissä olevalta kuvasivustolta voi kopioida kaikki kansion kuvat kerralla: 1. Kirjaudu sivustollesi. 2. Valitse ladattavasta kansiostasi ensin yksi pieniruutuinen kuva, rasti kuvan alla olevaan ruutuun. 3. Valitse nyt avautuvasta alapalkista kohta “kaikki”. 4. Valitse “lataa”. 5. Valitse “lataa alkuperäinen tiedosto”. 6. Aloita lataus. 7. Luo tai valitse kansio TK-lle tai ulkoiselle asemalle ja avaa se. 8. Valitse “tallenna nimellä”. Kuvat tulevat pakattuna zip-tiedostona. 9. Zip-tiedoston purku: Valitse hiiren kakkosnäppäin ja valitse avautuvasta valikosta “pura kaikki”. Nyt kuvina avautuvat puretut tiedostot voit siirtää uuteen haluamaasi kansioon. Testasin kuvat.fi -sivustoltani.
Ehkä tiesitkin että kännykkällä otettujen hyönteiskuvien alle kirjoitetut lajinimet eivät siirry kuvien mukana ladatessa niitä “tallenna nimellä” toiminnolla. Kännykkäkuvien mukana tallentuu vain kuvien numerosarjat(kameralla otetuttujen tiedot tallentuu).Tallensin ulkoiselle asemalle Raimon hyönteiskuvien kovakuoriaiset ja luteet yksitellen. Kummastakin kansiosta noin 50 - 100 kuvan lajinimet eivät tallentuneet, vain numerosarjat? Eli ne lajinimet pitäisi lisätä uudelleen kuvan tallentamisen jälkeen, sillä tallennustilanteessa nimet näkyy, mutta eivät tallennu?
Ps. 10.10.-25. Siis en tiedä oliko nuo 50- 100 kuvaa otettu kännykällä? Taisipa sittenkin tallentua nimitiedotkin. Jostain syystä eilen näkyi osissa kuvia vain numerosarjat?
Yritin tallentaa koko sivustoa Visan neuvomalla ohjelmalla HTTrack Website Copier, mutta lataus katkeili ja antoi kasan virheilmoituksia.Yritin sitten uudestaan pienempää osaa (verkkosiipiset), taas kasa virheilmoituksia. Lopputulos molemmista yrityksistä oli, ettei yksikään kuva siirtynyt, vaan ainoastaan ns. indeksit, joista klikkaamalla aukeni joko ao. sivu ilman kuvaa tai pitkä koodirivistö. On tosi harmi, että mainio Hyönteiskuvasto nyt katoaa. Se on ollut oiva apu kaikkien hyönteisryhmien määrittämisessä tällaiselle maallikkoharrastajalle.
Jos Eeva-Liisa sait kuvat pakattuina zip-tiedostoina, niin hiiren oikealla näppäimellä aukenee kuvake josta valitse “pura kaikki”, tällöin kuvat tulevat näkyviin kuvatiedostoina.Luulen kuitenkin ettei näin käy? Pitäisi olla käyttöoikeudet kuvastoon, vasta silloin voi tallentaa koko kansion kun valitsee kaikki. Kuvat tulevat levykkeelle pakattuina zip-tiedostoina, jotka voi sitten purkaa. Varmin konsti on avata yksi kuva kerrallaan ja tallentaa se vaikka ulkoiseen asemaan. Itse tallensin kuva kerrallaan ulkoiselle asemalle kovakuoriaiset, luteet ja verkkosiipiset. Aikaa se vie koska pelkästään koppiskuvia siirsin 538 kpl.
Sain kopioitua kyseisellä ohjelmalla kaikki tiedostot Raimon mainioita sivustoilta.
Virheilmoituksia tuli myös minulle, mutta tiedot kyllä latautuivat, yhteensä noin 1,7 Gt tietoa Kuvineen.
Kuvat tulevat eri kansioihin kuin muut ns. teksti / ohjelmisto tiedot.
Avaa HTTrack Website Copier ohjelma ja mene ladattuun kansioon, kuvat ja tiedot avautuvat käyttämääsi netti selaimeen, mutta osoite riviltä näet, että ne ovat koneellasi.
Itselläni sivustot on Raimo Peltonen hakemistossa, rami nimellä tallennettuna, klikkaan “ ramia “ ja sivusto on käytössä.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.