Limasieniä haavalla

Löysin tänään vanhoilta haavoilta limasieniä, joiden määritykseen tarvitsisin apua.

Ensimmäinen limasieni kasvoi hyvin järeän haavan tyvellä. Puun lisäksi limasienellä oli kokoa: eetaalion halkaisija oli arviolta 15 senttiä. Itiöt ovat vaaleanruskeat ja piikikkäät, kooltaan 11,5–12,5 × 10,5–11,5 µm.



Toisella limasienellä itiöt ovat hieman tummemmat ja hyvin hienonystyiset. Niiden koko on 8–9 × 6,5–8 µm. Tässä on kuvat kahdesta eri eetaaliosta, jotka kasvoivat samalla puulla ja kuuluvat luultavasti samalle lajille:


Haavan kannolla kasvoi palloja, jotka näyttivät pieniltä ryhmätuhkeloilta. Olisiko kyseessä sudenmaito? Näytettä en ottanut.

2 tykkäystä

Ykkösestä en osaa sanoa, mutta kakkonen on kupariparanvoi ja kolmonen sudenmaito.

2 tykkäystä

Kiitos määrityksistä. Netistä löytyi sellainen laji kuin rakkonen (Brefeldia maxima). Voisikohan tuo ensimmäinen olla se?

Hei,

noissa sinun mikrokuvissasi ei näy kapillitiota. Nuo värittömät ovat sienirihmoja, sillä niissä on septoja. Lienevät tuosta vaaleasta homeesta. Tuossa kuvan itiömassan seassa näyttäisi olevan ruskean kapillition haituvia. Onko näytteessäsi niitä? Voisitko skoopata?

Terkkui: Marja

En hoksannut, että limasienillä ei ole septoja. Leikkasin näytteestä hieman haituvia, ja otin niistä uudet kuvat. Ne olivat niin sitkeitä, että ne jäivät tuollaisiksi suuriksi kappaleiksi. Toivottavasti kuvasta saa silti tarpeeksi hyvin selvää.

Hei,

tuota, minulle tuli makrokuvasta mieleen Stemonaria, mutta esim. Symhytocarpus ehkä Amaurochaetekin vosi olla kyseessä, mutten pysty noin niukasta kapillitio kuvasta sanomaan oikein mitään. Saisitkohan kapillition näkymään hieman laajemmalti pienemmällä suurennuksella.

Marja

Onnistuikohan tämä paremmin?

1 tykkäys

Kyllä, sillä tuollainen kapillitio kuulu Brefeldia maximalle eli onnistuit itse määrityksessäsi. Tuo laji puuttuu löydettyjen listaltani…

1 tykkäys

Kiitos varmistuksesta! Kuinkahan harvinainen laji mahtaa olla kyseessä? Laitan vielä kuvan vihreästä pötköstä, joka löytyi itiöiden seasta. En tiedä mikä se on, mutta ainakin se on kauniin värinen.

En tiedä pötköstä mutta tuo Brefeldia maxima on kyllä aika vähälukuinen. Sitä on limasienikirjan mukaan löydetty kolmesta maakunnasta - Uusimaa, Etelä-Häme ja Etelä-Savo, kustakin 1 - 4 löytöä. Laji on massiivinen ja pitää hallussaan limasienten kokoennätystä, suurimmat olleet luokkaa 20 kg. Kun on noin suurikokoinen ja hyvin esillä puiden rungoilla niin varmaankin ihan aidosti vähälukuinen. Itse olen löytänyt lajin kahdesti pääkaupunkiseudulta, kerran puistosta ilmeisesti jalavan rungolta ja kerran hienosta metsäkohteesta massiivisen koivun pökkelöltä,

Laji on helppo tuntea ja skopiakin on todella helppoa. Toki tuollaiset ylivuotiset voivat olla haastavia ilman skopiaa.

2 tykkäystä

Voisikohan tuo vihreä olla jotain levää?

Joskus skooppiini on eksynyt todella kauniita vihreitä yksilöitä.

1 tykkäys

On sitä löydetty Pohjois-Karjalastakin (Suomen limasienet 2012 mukaan), mutta joku muu kuin minä on sen hokannut.
Siis 4-16 luultavasti alle 10. Aika harvinainen siis.

1 tykkäys