Linnun ikä

Moi, havaitsin että linnunikä valikossa on vaihtoehto vain 2kv asti, kuitenkin mm. merikotkilla ja isoilla lokeilla pystytään määrittämään myös tätä vanhempia iälleen, en tiedä onko sillä tiedolla et onko 2 vai 3 kv kellekään käyttöä, mutta kuitenkin.
T:Jyri

Mää lykkäisin kyllä lintuhavainnot suosiolla Tiiraan, siellä on kaikki tarpeellinen mitä lintuharrastaja tarvitsee. Ei tällainen yleisalusta oikein palvele lintuharrastajia.

Tiiran alkuaikojen traumaattisten kokemusten takia en ole sinne laittanut mitään vaikka tunnukset onkin, jotain yhteishavainnointi (muutontarkkailu) havaintoja siellä varmaan on.

Vihko soveltuu linnuissa lähinnä yksinomaan linnustolaskentadatan ilmoittamiseen. Soveltuisihan se toki muuhunkin, mutta paikalliset yhdistykset eivät tietääkseni ota havaintokatsauksissaan huomioon Vihkoon ilmoitettuja lintuhavaintoja. Tällöin havainnot jäävät lähinnä vain omaksi iloksi. Siinä mielessä Tiira on suositeltava ilmoituskanava, jos haluaa havainnoistaan olevan muillekin iloa. :slight_smile:

Tiirassa ei ilmeisesti ole API-käyttöliittymää. Se on melkoinen puute.

Saa sieltä ainakin csv:nä ladattua tiedot. Rajapinta olisi tietysti hyvä, niin voisi rakentaa itse käyttöliittymät miten haluaa, ja jos rajapinnan kautta saisi edes omat havainnot haettua, niin sekin olisi jo eteenpäin.

Ei taida Tiirasta olla paljon iloa ulkomailla retkeilevälle lintuharrastajalle. Lisäksi Tiiraan kirjatut havainnot ovat yhdistysten omaisuutta ja tiukasti tekijänoikeuksilla suojattuja niin, että niitä ei voi vapaasti tutkia eikä analysoida. Hakutoiminnotkin ovat kovin alkeelliset, eihän sieltä saa helposti edes omaa pinnalistaa tai luetteloa siitä, mitä lintulajeja Suomessa on tänä vuonna havaittu. Mutta ehkä lintuharrastajat eivät sellaisista asioista ole edes kiinnostuneita.

En käy ulkomailla, joten asia ei kiinnosta minua henkilökohtaisesti. Nekin jotka käyvät, voisivat vähentää matkailuaan radikaalisti, mielellään lopettaa sen kokonaan. Kotiseudulla tosin pääsi ulkomaille pyörällä ja veneellä helposti, sellaisen sallin edelleen muillekin mielelläni.
Kiitos vinkistä, en kirjaa enää havaintojani Tiiraan - luin käyttöehdot ja vakuutuin että näin on parasta. Jos oma pinnalista on jonkun palvelun varassa, niin se on kyllä ihan henkilökohtainen ongelma, ja ongelma se on ainakin kun ne ovat jonkun toisen omaisuutta. Suomessa tänä vuonna havaittujen lintulajien määrän ja muiden raporttien osalta epäilen, että yhdistysten vastuukäyttäjillä on paremmat raportit kuin meillä tavallisilla kuolevaisilla. Ja näin mihinkään yhdistykseen kuulumattomana minulla on käytössäni ne kaikkein huonoimmat raportit. Täytyykin lukea Laji.fi:n käyttöehdot tässä vielä uudelleen, tiedä minkä miinan tässä on taas polkenut.

Terve kaikille linnun ikä- foorumissa kommentoineille.

Olen Teemu Paavola, Laji-fi:n käyttäjänä olen uusi. (Käytön aloitin alle kaksi viikkoa sitten, katsokaa hillerihavaintoa). Alussa kritisoin sivustoa rumasti, sitten tutustuin tarkemmin. Havaitsin sivuston hyväksi, mutta siinä on parantamisen varaa.

Sen vuoksi (noviisin oikeudella) aloitan uuden foorumin, jossa verrataan Laji.fi- ja Tiira.fi -sivujen ominaisuuksia. Ohitan siis vanhat Hatikanaikaiset kiistat sivustojen välillä.

Tarkoitus on kehittää molempia sivuja käyttäjäystävälliseen suuntaan. Mehän kaikki harrastamme biologiaa. Toimitaan rakentavasti.

Tavallinen käyttäjä tarvitsee molemmilta sivuilta helppoa havainnon ilmoittamista ja selvää havaintojen tarkastelumahdollisuutta. Normikäyttäjän tarvitsee kritisoida käyttämiensä sivujen huonoja ominaisuuksia. Siten sivun käyttökelpoisuus kehittyy.

Teemu

Minun olisi tarkoitus käydä Vihkon tietokentät läpi - niissä on selviä puutteita, mutta myös päällekkäisyyksiä.

Erityisesti lintuhavaintojen tarkkojen tietojen tallentamiseen voisi sopia toinenkin malli: sen sijaan että lisätiedot kirjattaisiin käsin erillisiin kenttiin, voisi ne kirjata yhteen kenttään käyttäen virallisia kirjausohjeita. Nämä sitten purettaisiin tietokantaan automaattisesti. Esim. merikotka 2 2kv SW - II, 1 ad W++ I.

Toistaiseksi ei ole testattu kuinka hyvin tämä käytännössä toimisi (virallisista ohjeista huolimatta kirjaustapoja on monia), mutta onnistuessaan se voisi nopeuttaa havaintojen tallentamista huomattavasti - ja nopeus on aktiivisimpien harrastajien ykköstoive. Samaan tapaanhan havaintoja on kirjattu perinteisesti paperillekin - miksei toimisi myös sähköisesti?

Lajitietokeskuksen tavoitteena on avata lajitietoa helposti käytettäväksi, mm. avoimien rajapintojen kautta. Tältä kannalta Vihkoon(kin) tallennetut havainnot ovat muiden ilona ja hyötykäytössä, tulevaisuudessa toivottavasti enenevässä määrin.

Käytännön syistä Tiiran dataa käytetään enemmän yhdistyksien omassa toiminnassa (havaintokatsauksissa, myynnissä konsulteille yms.), vaikka teknisesti myös Vihkon ja Lajitietokeskuksen havainnot ovat siihen käytettävissä. Sillä minne havaintonsa tallentaa voi kukin vaikuttaa niiden käyttöön. (Itse lintuharrastajana olen siirtynyt kokonaan Vihkon käyttöön, koska siinä on enemmän minua hyödyttäviä ominaisuuksia, vaikka tietysti kokemukseni asiasta on työni kautta vinoutunutta :slight_smile: )

2 tykkäystä

Moi, itselläni oli juuri pari ongelma tapausta, varmaan olisi voinut tehdä helpomminkin, 1. sinisorsa pari, onneksi ei ollut kuin 2 lintua joten löysin kohdan eri sukupuolta, 2. samassa paikassa 2 paikallista kurkea ja 1 muuttava samaan aikaan, en keksinyt muuta tapaa kuin kirjata ne erikseen.
T :Jyri

Ensimmäiseen toki olisi käynyt myös, nähty pari sopivassa pesimäympäristössä, en ole koskaan opetellut virallisia merkitsemistapoja, vaan p paikallinen ja m muuttava ilman etäisyys tietoja, pöllön äänissä olen joskus jonkun arvion etäisyydestä heittänyt.

Mikolle:

Puutteista ja päällekkäisyyksistä pitää tietenkin päästä eroon.

Minusta “Vihko”-sivun avauduttua koko sivun “Käyttöehdot lyhyesti” ilmoitus on turha. Se peittää koko sivun. Mökinmummo halutessaan ilmoittaa havaintoaan ehkä miettii, mitkähän ovat käyttöehdot pitkästi. Saattaa jäädä havainto ilmoittamatta.

Teemu

JMJ:lle

Olet oikeassa, Laji.fi-tietokantaan on mahdotonta ilmoittaa normaalin lintuharrastajan näkemiä lintuja helposti ja loogisesti.
Sinisorsia saattaa jollain järvellä nähdä 3 paria ja viiden uroksen parvi uimassa toisaalla.
Laji-fi:n havaintoilmoituslomake takkuuntuu tässä yksinkertaisessa asiassa.
Laji.fi-sivun kömpelyyden takia minä jätän ilmoittamatta tällaisessa tapauksessa lisäinformaation, eli ilmoitan vain 11 sinisorsaa paikallisena. Eli Laji.fi sivusto menettää kömpelyytensä takia informaatiota.

Havaintoetäisyys lintuun (tai muuhun eläväiseen) ei ole kovin tärkeä, tärkeämpi on havaitsijan sijainti.
Tietenkin jotkut raritarkastajat kiinnittävät huomionsa havaintoetäisyyteen, se on eri juttu.

Teemu

“Sinisorsia saattaa jollain järvellä nähdä 3 paria ja viiden uroksen parvi uimassa toisaalla.
Laji-fi:n havaintoilmoituslomake takkuuntuu tässä yksinkertaisessa asiassa.”

En ymmärrä, mikä tässä esimerkissä on niin vaikeaa. Minä kirjaisin esimerkin havainnot Vihkoon näin:

1. havainto: sinisorsa 3/3 (+ piste karttaan)
  2. havainto: sinisorsa 5/ (+ piste karttaan)

Sinisorsa tosin on sellainen laji, että itsekin todennäköisesti kirjaisin tositilanteessa vain yhden havainnon.

TapaniL:lle

Kiitos vastauksestasi, taidat olla oikeassa. En ollut huomannutkaan, että Laji.fi;n tietokantaan voi kirjata sukupuolimäärät kauttaviivalla erotettuna. Meinaako se kauttaviiva pariutuneita yksilöitä?

Laji.fi ei ole huomannut opastaa kauttaviivan käyttöä lajimäärä-solussa. Voikohan kauttaviivaa käyttää muissakin soluissa? Onko Laji.fi:ssä käytössä sääntö, että kauttaviivan etupuolella on koiraiden määrä?
Mielestäni Laji.fi sivu on huonosti ohjeistettu ja se estää ilmoittajien antamasta kaikkea informaatiota lajihavainnostaan.

Teemu

TapaniL:lle

Tsekkasin tänään kauttaviivan käyttämisen Laji.fi:n ilmoituslomakkeessa. Siis kauttaviivalla erotetaan havaitut koiras- ja naarasmäärät.

Laji.fi:n syöttösivu hyväksyi testi-ilmoitukseni ongelmitta. Seuraavaksi tarkastin havaintoselaimella, miten Laji.fi toimi havaintoni osalta.
Tarkastus osoitti, ettei Laji.fi kykene käyttämään hyväksi kauttaviivalla erotettua lajimäärää - Se ei tunnista ilmoitusmäärää koiraiksi tai naaraiksi.

Oletko Tapani tuhlannut paljon havaintoinformaatiota kauttaviivoja käyttämällä?

Laji.fi pyrkii käsittelemään tuhansia hakutekijöitä, sinun ilmoituksesi ovat ehkä menneet hukkaan.

Teemu