Lisää piposia

Kauniita valkoisia villahattuja vai mitä? Sopinevat tosin vain jollekin pienelle hyönteiselle, kokoluokka 0,2-0,4 mm.
Ajattelin tehdä ketjun, johon lisään löytämiäni piposia, jos saan valokuvattua ne. Otan kuvat mieluiten ulkona päivänvalossa ja skooppaan yleensä illalla ja laitan silloin usein näytteet kuivumaan, etteivät unohtuisi pilaantumaan jääkaappiin.
Näiltä piposilta löytyi viimein muutama itiö ja ne olivat luokkaa 8-9x2-3. Lajiksi määrittyi siis Flagelloscypha punctiformis, pistepiponen. Olen todella iloinen tästä löydöstäni, sillä se edustaa itselleni uutta piposlajia eli kuvittelisin löytäneeni niitä nyt 7 eri lajia. Minulla on tästä mikroskopia kuviakin, jos vain ovat onnistuneet. Lataan ne joskus lähipäivinä koneelle. Koetan muistaa lisätä mikroskopiakuvankin tähän ketjuun silloin.

1 tykkäys

Nyt oli pakko ladata mikroskooppikuvat koneelle, kun joudun pyytämään apua/varmistusta yhden karvakan määritykseen ranskalaisilta kotelosienisivuilta.

Tässä kapeat itiöt ovat tuon ilmapisaran yläpuolella. Suurennus on 500 kertainen.


Tänään liikuin alueella, jolta olin viime vuonna löytänyt _Flagelloscypha niveola_a pajunlehdiltä. Ja samalla paikallahan niitä oli nytkin. Tämä on ainoa piponen, jonka pystyn tunnistamaan jo ulkonäöstä. Sen karvat ovat niin silmiinpistävän :wink: pitkiä.
Tämä on mielestäni kaunein löytämistäni piposlajeista.
Mikroskopia varmisti määritykseni:

Yläosan karvojen ympärillä kelluu muutamia kapeita itiöitäkin.

Olen epätoivoisesti yrittänyt löytää F. maireita. Olen kyllä löytänyt useita kertoja piposia saniaisilta, mutta karvat ovat aina olleet päistään kaljuja…
Kummallinen vuosi kaiken kaikkiaan. Jotkin tavalliset lajit lähinnä loistavat poissaolollaan ja jotkut toiset ei niin tavalliset taas runsaudellaan. Ilmeiseti kosteuden takia jotkut lajit eivät tunne tarvetta itiötuotannolle ja toiset runsas kosteus taas saa innostumaan itiöiden tuottamiseen. Ja homeet juhlivat.