Männynneulasmaljakas (Desmazierella acicola)

Tässä hauska keväinen kotelosieni josta moni ei ole varmaan kuullutkaan.

Mäntykalliolla liikkuessani huomioni kiinnittyi männyn maaoksan haaran kärjessä oleviin harmaantuneisiin neulasiin. Vähän lähempää katsellessani huomasin neulasilla tummanruskeita takkupalloja jotka tunnistin tuoksi lajiksi. Nostin oksaa ja alla, maata lähempänä olevilla harmaantuneilla neulasilla kasvoi niitä lisää.

2 tykkäystä

Hei,

hieno löytö!

Olen itsekin löytänyt Desmazierellaa, tosin Desmazierella piceicolaa, joka kasvaa kuusenneulasilla syksyllä. Sehän on Huhtisen ja Mäkisen auktoroima laji, josta oli vain puolen itiöemän kokoinen tyyppinäyte ennen löytöäni. Tyyppikeräys oli muistaakseni Ruissalosta 2 itiöemää, joista suurin osa meni mikroskopointiin. Minulle muistorikas laji. Kun keräsin Sepolle lisänäytettä syksyllä viitisen vuotta sitten oli kylmää ja flunssa tuloillaan. Keräsin toistakymmentä itiöemää ja aikaa vierähti muutamalla neliöllä yli 2 tuntia. Arvatkaapa tulinko kipeäksi… Olen luvannut lähettää siitä näytteen kotelosienituttavlleni Marketalle Tsekkeihin, mutten ole enää pariin vuoteen onnistunut löytämään sitä ainoalta tuntemaltani kasvupaikalta. Ilmeisesti laji ei tuota itiöemiä ihan joka vuosi tai vuosina, joina ei ole siihen tarvetta tai tuotti aikoinaan, koska kasvupaikka muuttui sopimattomaksi tai mitä syitä lienekään.

Tämä laji minulta siis puuttuu, vaikka olen sitä usein keväisin yrittänyt löytääkin.

Onnitteluni: Marja

1 tykkäys

Kiitoksia. Tämä oli tällainen onnenkantamoinen. Itse en ole kauaa ollut edes tietoinen tuosta lajista ja vain vähäsen olen sammalia käännellyt, mutta niiden välissä olleet neulaset olivat turhan tuoreen oloisia. Katsotaan jos vaikka syksyllä tuohon piceicolaan törmäisi… todennäköisesti ei tule tapahtumaan :slight_smile: .

Onnittelut myös minulta !!
Löysin lajin sieniharrastukseni alkuvuosina keväällä 1975 Lempäälän Säijästä. Lähetin näytteen Ouluun Tauno Ulviselle, joka vastauskirjeessään totesi löydön Suomen ensimmäiseksi. Tapaus oli vahva potku tuoreelle harrastukselleni.
En tiedä muita suomalaisia löytöjä.

1 tykkäys

Kiitos. Löysin varsin pienellä vaivalla näitä lisää parilta lähialueen kalliolta ja parilta eri alueiden kallioilta kanssa samasta habitaatista. Joten tuntuu ainakin täällä päin olevan yleinen laji.