Merismodes

Katsoin yhtä nimetöntä museonäytettä, joka on kerätty merenrannalta Oulusta harmaalepältä.
Merismodes tuli sukuna ensin mieleen ja aloin siitä sopivaa lajia etsimään, mutta olen vähän sekaisin siitä mitä näin. Ensin ajattelin ulkonäön perusteella, että on anomala, mutta en löytänyt sopivia itiöitä. Kapeampia 7-9 x 2 µm kellui harvakseltaan, mutta en nähnyt kiinni olevia, jotta olisin voinut varmistaa niiden kuuluvan tälle. Niitä oli kuitenkin sen verran paljon, että uskon niiden kuuluvan tälle. Silloin päätyy lajiin fasciculata, mutta kasvaako se myös isoina ryhminä? Puussa oli muutama pieni rypäs ja lisäksi laajoja yhtenäisiä alueita täynnä itiöemiä.

Tässä kuva pienestä.

Kuva rihmastossa, jossa keskellä näkyy joku itiökin.

Tässä yksittäinen itiö.

Minulla oli kotona yksi Paraisilta koivulta kerätty näyte, joka on vielä määrittämätön Merismodes ja vilkaisin sitä vertailun vuoksi. Siitä löytyi runsaasti itiöitä, joiden koko oli 6-7.5 x 3.7-4.2 µm.
Nyt tämän itiöt taasen ovat anomala’lle liian lyhyet.

Tässä kuva itiöemästä.

Ja skooppikuvaa, jossa näkyy runsaasti itiöitä.

Onko eka tapaus mielestänne fasciculata ja mikä on tämä jälkimmäinen? Tätä sukua en ole ennen katsonut eli kokemusta ei ole.

Kapeaitiöisiä mattomaisia on kyllä ilmoitettu fasciculatana. En sitten tiedä saako nuo kaksi lajia täydelleen erilleen itiömittojen perusteella. Tästä ei oikein löytynyt mitään valaisevaa. Anomala on yleinen täällä päin, löytyy melko helposti esim maaliskuussa puupinnoilta. Niitä mattomaisia näkee monenlaisia versioita. Fasciculatan olen löytänyt vain kerran ja se oli kyllä hyvin erilainen kuin nuo mattomaiset Merismodet, sellaisia kauniin pallomaisia ruusukkeita. Näyte lienee jossain pussukassa, jos löydän niin katson miltä näyttää skoopissa.

Tuo jälkimmäinen kuvistasi on niin pitkäkarvainen että tulee mieleen josko voisi olla jotain muuta kuin Merismodes. Koitin etsiä jotain itiöiltään sopivaa karvakoiden suunnalta ja yksi jota voisi ehkä kurkata vaihtoehtona on saarnilla viihtyvä Episphaeria fraxinicola, ihan vaan heittona.

Kiitos näistä ajatuksista. Harmi vain, että tuo ensimmäisen näyte on sen verran vanha, ettei sekvensointia kannata tehdä. Tuo ulkonäkö siinä epäilyttikin suuresti. Saattaahan tässäkin piileksiä tuntemattomia lajeja.

Vilkaisin pikaisesti tuon Episphaerian itiökokoa yhdestä kirjasta. Pituus ok, mutta leveys ei sovi tälle.