Täältä taitaa lähteä postiin toinenkin näyte, mutta mitähän nyt löytyi palaneelta lahokannolta? Pitkälle lahonnut, lahona palanut kuusenkanto, sama kohde kuin edellisviikon nuorasen kasvupaikka. Tämä lehtokorven pohjalla varjoisassa kohdassa, kostea pienilmasto. Meneekö tämä johonkin häkkisiin vai ihan muuhun sukuun?
Cribraria vulgaris luultavasti.
Kiitos, se tuli kuin apteekin hyllyltä
Tästäkin lähti sitten parin muun ohessa näyte postissa Henrille, näyte vaan oli niin pieni, että mahtaako siitä olla postin höykytyksen jälkeen mitään jäljellä. Tätä löytyi lahopuulta lopulta tosi pieni määrä, kun vieressä kasvaneet isommat ryppäät jotain samanoloista näyttikin itse skoopatessani joltain tummanuoraselta, erinäköiseltä kuin toisen lahopuun mahd. kirahvi.
Lisään tähän vielä kuvat saman kohteen 3. näytteestä, jota vilkaisin itse sen verran, että veikkaisin jotain tummanuorasiin kuuluvaa. Väri oli tumman likaisenkeltainen, aika erinäköinen kuin kirahvinuorasen heleämpi sävy.
Minulle lähettämistäsi näytteistä 2. ja 3. olivat kumpikin nuijanuorasia. Helppo tuntea nuorien piiskamaisista kärjistä ja itiöiden verkkokuviosta.
Kiitos taas vaivannäöstä ja hyvistä kuvista – kiva kun nämäkin varmistui. Komea tuo verkkokuvio viimeisessä kuvassa! Täytyy jäädä seuraamaan tuotakin juurakkoa ja taidankin kerätä sen tienoilta lahopuuta ym. kosteakammioviljelmiin.