Näillä limiksillä on ollut vissiin hyvä vuosi, vaikka mitä kantoa katsoin, niin näitä löytyi
Kuvattu tänään Rikantilassa Eurajoella Hyypänvuoren luontopolulla
Vau, hieno löytö, olisko noista mitenkään mahdollista saada näytettä? Tuo on joku Craterium, luultavasti Craterium minutum. Osaatko sanoa miltä puulajilta näitä löytyi?
Hei,
Vai ei ollutkaan nuorasia. Oiskohan ollut havupuu?
Voin käydä paikalla uudestaan hakemassa sulle näytteen.
Vaatii vaan vähän jumppaa kun rämmin Lyly-myrskyn kaatamien puiden yli , mutta hyväähän liikunta tekee
Palaillaan. Kiitos sinulle taas
Kiitos sinulle. Täytyy huomenna käydä tutkimassa kantoja jos vaikka täältäkin löytyisi. En ole lajia vielä löytänyt taikka kuvannut.
Craterium minutumiltahan tuo todellakin äkkiseltään vaikuttaa, hieman kehittyy vielä, jos kelit sallivat. Voi olla variaatio brunneum. Olen löytänyt sitä paljon havupuilta täältäpäin. Sitä voi tosin joskus löytää myös runkoihin tai oksiin nojaavilta kasveiltakin.
Lisäys: tarkistin ja ensimäinen keräykseni oli vadelmalta eli “lehtipuulta”. En ole jaksanut ylläpitää listaa kaikkien lajien löytöpaikoista…
Kiitti taas sinullekin.
En oo ihan varma tosta havupuusta, en kattonut niin tarkkaan, kun luulin TAAS löytäneeni nuorasia🙄
Pitänee tarkastaa sekin asia
No niin, tarkastus tehty, se on umpilaho männyn kanto.
Skooppasin tämän ja melko lailla pihalla olin arveluissani. Tässä pari kuvaa
Tämä on kuitenkin Trichia, aivan kuten Hanna arveli, taikka nykynimeltään Hemitrichia decipiens, nuijanuoranen. Itse en tällaisia nuijanuorasia ole koskaan nähnyt. Olisiko jäätynyt ja sulanut tms. ja siitä tuollainen valkoinen kansi? Jotain tuli taas opittua, kiitos paljon Hannalle kiinnostavasta näytteestä.
Ole hyvä vaan