Mikähän malikka?

Kuvasin tämän Virtasalmen kirkon kalkkivaikutteiselta nurmikolta 9/2020, seuranaan erilaisia helovahakkaita ja nuijakkaita.

Kuvasin tismalleen samasta paikkaa nämä uudestaan 7/2022

7/2022 näytteen itiöt

Testasin kuivanäytteen vielä KOHilla ja lakin pinta värjäytyi kauniin ruskeaksi. Kun kerran KOH värjäsi ollaan kait lajiparissa Infundibulicybe squamulosa/costata. Lähellä oli lehmusta ja koivua mutta myös yksi kuusi oli aika lähellä.

Olen tätä aprikoinut jo pari vuotta enkä vieläkään oikein tiedä onko costata vai ei. Olisiko tähän näkemystä taikka vinkkiä miten ratkaista määritys? Itiöt sopisi kyllä paremmin costataan ja lakin pintakelmussa ei ole suomuja, mutta suomumalikka toki paljon yleisempi kuin costata.

Moi,

tätä asiaa minäkin ihmettelin viime vuonna, ks. ketju

Yritin viime vuonna katsella josko näitä löytyisi sekvensoitavaksi, mutta ei ikävä kyllä onnistanut. Olisi kyllä kiva tietää asiasta lisää. Saisitkohan sinä näitä sekvensointiin?

Kiitos Mikko, tuon ketjusi olenkin missannut. Kaivelin tätä hieman ja tanskalaisten sivuilta löytyi pikkusen kommenttia tästä lajiparista tyyliin “voipi olla jotain nimeämättöniä lajeja tässä kompleksissa taikka ainakin jotain epäselvyyttä”.

Periaatteessa suvun lajit eroavat KOH -reaktionsa suhteen. Suomumalikan ja I. costatan kuivanäytteiden lakit värjäytyvät kauniin ruskeaksi KOHilla. Suppilomalikka ei värjäydy. Infundibulicybe glareosa on epäselvä - on tietoa että ei värjäydy ja tietoa että värjäytyy. Tuo I. glareosa olisi justiinsa tämän helovahakasbiotoopin laji mutta ei ole suomilaji ja ilmeisen huonosti tunnettu? Samassa biotoopissa viihtyy myös Infundibulicybe bresadolana mutta tästä lajista en tiedä KOH -reaktiota. Infundibulicybe alkaliviolascensin lakin pinta puolestaan värjäytyy violetinruskeaksi. Voi olla joku muukin lähilaji jonka olen missannut.

Elikkä tässä on useampia lajeja lähellä ja ehkä joku kuvaamatonkin. Täytyy kaivaa josko olisin säästänyt tuosta näytteen tai jos ei löydy niin kurkkaan paikan uudestaan. Olisi kyllä ihan kiinnostava sekvensoitavaksi. Itse yritin etsiä sekvenssejä näistä mutta en löytänyt Eestistä enkä Genbankista.

edit. Olin näemmä säästänyt näytteen, tosin vain yhden itiöemän, mutta sehän riittää ja laitan tämän sekvensoitavaksi.

Ainoa costata sekvenssi jonka löysin blastaa Genbankissa tällaista

Ilmeisesti jossain Boldissa on piilossa jotain sekvenssejä, Unitessa ei ensimmäistäkään costataa eikä myöskään yhtään squamulosaa.

Infundibulicybe/clitocybe glareosa ei myöskään palauta mitään Unitessa eikä Genbakissa.

Katsoin mitä Fl. Ag. Neerl. sanoo näistä ja KOH-reaktiosta:

• Glareosa - Pileipellis of exsiccate slightly darkening to brown (7.5 YR 3/3) with KOH

• Costata - Pileipellis of exsiccate (dark) brown (10 YR 2/3, 3/3, 4/3) with KOH.

• Squamulosa - Pileipellis of exsiccate dark brown (10 YR 3/4) with KOH.

• Gibba - Pileipellis of exsiccate not or only slightly darkening to pale yellow-brown (10 YR 6/6) with KOH

1 Like

GenBankista löytyy taas kuitenkin sekvenssejä nimellä Clitocybe squamulosa, mutta epäloogisesti tuo yksi on nimellä Infundibulicybe costata.

Onhan tuo costata kyllä Funga Nordicassa, mutta itse kiinnitin siihen huomiota vasta FTE:n kuvan myötä. Jotenkin tuntuu että tuollaiset vaaleanruskeata costatan tyyppiset ovat kyllä yleisempiä kuin punaruskeat suomuiset (squamulosa).

1 Like

Kiitos Stefan. Laitan tähän vielä kuvan kuivanäytteestä. Vasemmalla ylhäällä kuukausi sitten 3% KOHilla tekemäni testi, sen vieressä keskemmällä äsken tekemäni uusi testi.

Vaikea sanoa olisko tämä KOH-reaktio nyt keskiruskeaa vai tumman ruskeaa vai vaalean ruskeaa…

Hieman vielä squamulosa/costata/glareosa lakkien tuoreväreistä. Tanskan atlaksen sivuilla (josta siis käännetty kait enkuksi FTE:hen) sanotaan näistä näin:

squamulosa - rødbrunlig
costata - lyst rødbrunlig
glareosa - ± mørkt rødbrun

FTE:ssä tuo rødbrunlig on käännetty termillä cinnamon brown eli kanelinruskeaksi joka kuvaa mielestäni huonosti näitä “suomumalikoita”.

Tanskan atlaksessa on costataa ja squamulosaa kumpaakin kirjattu noin 130 havaintoa joten kaipa nuo tanskalaiset jollain kikalla näitä tunnistelee? Itse kun selailen Tanskan atlaksen gallerioita näistä lajeista en kyllä mitenkään viisastu lajien eroista.

Noh täytyy odottaa mitä sekvensointi näytteestäni kertoo.