Mikropapuja - Limasieniäkö?

Maassa olevalla haavanlehdellä, lehtiruoteessa kiinni. Leveys n. 1mm, pituus n. 2mm.
Määritys varmaa mahdotonta, mutta oli kahvihetken piristys kannonpäässä istuskellessa. Hauskoja hemmoja…

poskilampi_17112018-3538-2

Hakusanalla: Äkämä saat tietoa lajista.

Hei,

kyllä tämä voi tänne sienipuolellekin kuulua ja kyseessä olla esim. Typhula setipes-lajin sklerootio.

Marja

Ei näytä äkämältä. Sen sijaan Typhula tuntuu oikealta.

Tässä yksi joka menee aika lähelle, mutta samanlaisia on nettiselailun perusteella useissa suvun lajeissa

http://www.kudlacek.estranky.cz/fotoalbum/kudluv-fotoatlas-hub-i./paluska-stihla---typhula-phacorrhiza/paluska-stihla---typhula-phacorrhiza---20-.--.html

Sklerootioita on toki muillakin sienillä, mutta lehti kasvualustana sopii näistä juuri Typhuloille.

Lehdillä Typhuloiden sklerot sijoittuvat mielestäni yleensä juuri suonien kohdille.

Lisäys: en ole tosin koskaan tutkinut tarkemmin sklerootioita ja nuo pilkut pinnassa ovat jääneet huomaamatta. Hypocrea suvulle ne ovat tyypillisiä ja olen löytänyt niitä lehdiltäkin. Mielestäni kasvutapa vaan ei ole tyypillinen ainakaan itse lehdiltä löytämilleni esiintymille.

Ei se oikein ollut Äkämän oloinen, en tosin sitä sen kummemmin maastossa tutkinut, kuvan vaan otin, oli niin pieni…valokuvasshan todellista kokoa vaikea hahmottaa ja vasta kun kuvat siirtää koneelle niin yksityskohtia jne. paljastuu tarkemmin. Ja tuohan oli vain sellainen löytö muita juttuja kuvatessa.

Miten muuten näissä mikrokokoisissa limasienissä ja vastaavissa, kannataako niistä näytettä yleensä ottaa? Ja jos kannatta niin miten näytteen kanssa kannataa toimia? En nyt tarkoita mitään tarkkaa määritystä, esim. lähettämistä tutkittavaksi, vaan lähinnä jos omaan näytearkistoon sen haluaa vastaisen varalle…
Tässäkin tapauksessa minulle riittää ihan hyvin tuo Typhula, siltähän tuo näyttää kun nettiä selailin.
Onkos tämä Typhula limasieni vai mikä?

Hei,

itse asiassa Typhula on vasta tulossa. Tämä on luultavasti rihmastopahka, jolle kasvaa (ensi kesänä) vaaleita nuija/rihmamaisia kantasieniä. Otetaan se näyte sitten, jos otetaan.

Marja