Miten iNaturalistin projektit toimivat?

Olen saanut liityttyä (tai minut on liitetty) kolmeen iNaturalistin projektiin. Kuitenkin kun yritän liittää havaintojani projektiin, vain yksi projekti on valittavissa. Miten saan nuo kaikki aktiivisiksi?

Riippu kuinka projekti on tehty. Ekaan pitää joka havainto lisätä manuaalisesti ja viimeisiin havainnot menevät automaagisesti.

Looginen jatkokysymys: miten lisätään havainto manuaalisesti?

Se taisi mennä siten, että kun olet projektin sivulla siinä jossakin lukee lisää havainto. En tosin ole varma, että oliko siinä sitten valikko mistä ottaa jo kirjattuja havaintoja vai tehdäänkö sitä kautta uusi havainto. Mutta projektin sivulta kuitenkin lisää havainto.

Avaa havainto ja kirjoita “Lisää projektiin” haluamasi projekti.

1 Like

Lisää projektiin -toiminnosta saan tuon aloituksen kuvan valikon, jossa en pääse rastittamaan/valitsemaan kuin yhden projektin. Ainakin kännykällä siis näin. Pitää katsoa, onko selainversiossa eri näkymä.

Mulla on Tiliasetukset näin. Nyt havainnot menevät suoraan esim. 100 lajia projektiin. Ikkunatörmäys projektiin havainnot pitää laittaa manuaalisesti.

Miten Projektiin saa määrätyn kunnan alueeksi ?

Olen yrittänyt tehdä Projektia Oulaisten kunnan alueen perhosista, mutta aina iNatura laittaa alueen “maailmanlaajuiseksi”. Ei Sri Lankan perhoset kuulu Oulaisten perhosiin…eikä edes Tampereen perhoset siihen kuulu…

Miten saan Projektin tehtyä yhden kunnan alueella ?

Ja miksi Projektin sivu näyttää kaikki minun tekemäni havainnot, vaikka siihen pitäisi kuulua vain yhden kunnan alueella olevat perhoset ?

iNaturalistin projektit ovat varsin monipuolisia mutta siksi myös monimutkaisia. Projekteja on kolmea eri tyyppiä, jotka toimivat eri tavoin. Kannattaa tutustua ohjeisiin: Understanding Projects on iNaturalist : iNaturalist Help

Paikkaan sidotut projektit vaativat, että ko. paikka on luotu iNaturalistiin. Suomen kuntia pääsääntöisesti ei ole. Paikkoja hallinnoi iNaturalistin yhteisö, joten sellaisen voi luoda itse: How to make a Place on iNaturalist : iNaturalist Help

Mikko / Lajitietokeskus

1 Like