Musta "hattu" [cf. Symphytocarpus flaccidus - rentoaumanen]

Kuvattu tänään Tourujoella, Jyväskylässä
![DSC00547|690x388](upload:


//YB8AwpnfNRrrAPBETznenK0GFG.jpeg)

2 tykkäystä

Rentoaumanen mielestäni. Tuo eetaaliota taikka oikeammin pseudoeetaaliota kehänä ympäroivä vaalea kalvomainen hypothallus on rentoaumasen tavaramerkki kuten myös tuo hattumainen muoto ja kasvu paahteisella paikalla havupuun kannolla taikka rungolla.

Kiitos tunnistuksesta.
Jäi mainitsematta, että paikka oli kaatuneella kelolla.

Hei,

kyseessä lienee kesken kehityksen kuivumassa oleva Stemonitis, luultavasti S. fusca (perät näkyvät kehänä ympärillä). Kuumilla keleillä kehittyville limasienille käy valitettavan usein kehnosti :cry:

En ole juurikaan opetellut limasienten suomalaisia nimiä (asiat tahtovat mennä sekaisin ainakin tällaisen yksinkertaisen mammun mielessä, jos niillä on monta nimeä). Kollegani muissa maissa tuskin ymmärtäisivät minua ellen käytä lattareita. Ei hajuakaan, mikä rentoaumanen on, eikä kiinostusta tietääkään…

Terveisin: Marja

Googlaamalla molemmat ehdotukset olen ehdottomasti Henrin ehdotuksen kannalla. Pannaan nyt kuitenkin varmuudeksi cf. eteen.

Rentoaumanen on nykynimeltään Symphytocarpus flaccidus. Tunnettiin aiemmin nimellä Stemonitis splendens var. flaccida eli pidettiin joskus aikoinaan upeakäämisen muotona. Skoopissa näkyy kapillitioverkoston solmukohdista lähteviä vapaita päitä ja itiöt ovat tiheäpiikkisiä.

Asia sai onnellisen lopun :slightly_smiling_face:
Tuo matadorin päähine herätti mielenkiinnon sienien kuvaamiseen. Ehkä sitten kun kaikki hyönteiset on kuvattu, enää puuttuu n. 90 % lajeista :wink:

Jos enää 90% kuvaamatta niin nehän loppuu justiinsa.

Perinteisesti eliöt on jaettu eläinkuntaan, sieniin, kasveihin ja alkueliöihin. Limasienet menee taksonomisesti alkueliöihin ja siellä aitoameeboihin.

Limasienet on todella erikoisia ja kiinnostavia elämänmuotoja. Jos on luppoa niin tässä pari maistiaista limasienistä kiinnostuneille. Valitettavasti suomeksi ei taida olla paljoa tarjolla, nämä englanniksi

www.nature.com/news/how-brainless-slime-molds-redefine-in…

blogs.scientificamerican.com/artful-amoeba/2-1-billion-ye…

Hei,

tällä ei ole hypotallusta mikäli en ole vanhemmiten sokeumassa.
Taidan ottaa nokkiini, kun minua ei uskota. En todellakaan ole mikään asiantuntija vain innokas (ja kansainvälistynyt) harrastaja ja olen löytänyt yhdelta paikkakunnalta Suomesta enemmän limasienilajeja 14 vuoteen kuin yhdestäkään eliömaakunnasta on löydetty 150 vuoteen. Olen nähnyt vastaavia kesäisin lahomännyillä ja vaikka kuvista määrittäminen on hankalaa, olen silti melko varma antamastani lajimäärityksestä.

Kuvittelin auttavani muita kuluttamalla aikaani foorumilla ja vaikka olen harvoin väärässä, näyttäisi siltä, että olen sitä taas kerran :wink: Kulutan siis aikaani tekemällä jotain itselleni hyödyllisempää.

Marja has left the forum.

Hei Marja,

laji.fissä on yhteisöllinen lajien tunnistuspalvelu. Siellä voi valita lajiryhmäksi esim. limasienet ja selata tunnistuspyyntöjä limasienistä.

Kun havainnon kirjaa epävarmana tulee se tunnistuspyyntölistoille. Siellä muut käyttäjät voivat sitten yrittää auttaa tunnistamisessa ehdottamalla lajeja taikka kommentoimalla muuten havaintoa. Tunnistuspalvelu nojaa vapaaehtoisten yrityksiin auttaa määrityksissä. Itsekin olen siellä vähän yrittänyt autella limasienien määrityksissä. Limasienissä on ikävä kyllä hyvin vähän apuja tarjolla ja vääriä määrityksiäkin on paljon. Olen siellä ehdotellut lajeja ja hyvin saattaa olla että virheitä on tullut tehtyä. Sinusta olisi siellä suuri apu. Siellä voi myös kommentoida että lajia ei voida määrittää ja jos riittävän moni on tätä mieltä poistuu havainto tunnistuspyyntölistoilta.

Mielestäni foorumi ja laji.fi on suureksi avuksi lajien opettelussa juuri siksi että se on yhteisöllistä ja monet kokeneemmat lajisto-osaajat auttelevat muita ihan pyyteettömästi. Itse olen saanut todella paljon oppia ja apua ja saanut näin korjattua monen monituista määritysvirhettäni. Pääosin homma perustuu kuitenkin harrastelijoiden toisilleen antamaan vertaisapuun. Joku kyselee lajiehdotuksia ja muut yrittävät parhaansa mukaan auttaa. Virheitä tulee varmasti mutta se nyt kuuluu homman luonteeseen enkä näe siinä ongelmaa.

Raimo on kirjannut tämän kyseisen havaintonsa epävarmana laji.fihin ja se on siis tästä syystä nyt tunnistuspalvelun listoilla. Jos laji on mielestäsi väärin olisi todella hyödyllistä jos ehdottaisit sille tunnistuspalvelussa jotain toista lajia. Määritykset tarkentuvat ja virheet korjaantuvat sitä myöten kun muut harrastajat auttelevat, kukin parhaansa mukaan, kommentoimalla epävarmoja havaintoja.