Outo limasieni

Tämmöisiä oransseja ryppäitä oli kannonjämällä muutamia puuterikääpien ja orahytyköiden seurana. Ei ole ennen tullut tämmöisiä vastaan eikä nettiselailu tuota tulosta. Kaipa tämä joku limasieni on.

Noin metrin päässä samalla kannolla oli sitten tämmöinen limasieni puuterikäävän seurana. Tämä nyt lähinnä tuo mieleen tunkukorusen, mutta onko niitä mustiakin? Olen kyllä lajia löytänyt mutten mustia koskaan.

Kävin kurkkaamassa tuota kuusen tuulenkaatokantoa siis 14.09.2018 Auroran puistossa Espoossa. Samalla kannolla oli melko lailla tässä “tunkukorusen” sijainnilla viime syksynä tulitakkusta, mutta ei kait tästä mustasta matokasasta millään Metatrichiaa saa?

1 tykkäys

Jospa koettaisi saada Tubifera ferruginosaa, kun tuo kypsä vaaleanruskea lienee sitä.

Kiitos Marja.

miten ei kutunen tullut mieleen mulle, olenhan sitä kuvannut monta kertaa, sekä oransseja että kypsiä ruskeita. Elikkä tuo oranssi vois olla kutusta, tuosta mustasta en oikein tiedä, menis aika hyvin tunkukorusenakin? Mutta oranssit kutusett mitä olen nähnyt ovat kyllä olleet sellaisia mätikasoja elikkä näyttävät ihan mädiltä. Tämä on muodoltaan outo tähtimäinen ja ihan minipieni. Ehkäpä muuttumassa just kun kypsät kutuset ovat sellaisia tappimaisten sporangioiden tiiviitä laakean pallomaisia muodostelmia.

Jos saan olla vähän eri mieltä niin kovasti tekisi mieli pitää kiinni puuterikäävästä tuon vaaleanruskean osalta. Kyllähän kypsä kutunen on samantyyppinen mutta mutta… noh täytyy nyt käydä tutkimassa näitä uudestaan. Voihan se olla jotain ylimennyttä kutustakin. Näyttää kyllä tosi hämäävästi kypsältä puuterikäävältä. Kypsät ruskeat kutuset on sellaisia kovia ja kiinteitä kun taas puuterikääpä on lähinnä tomukasa, mutta ehkä en tosiaan vaan tunne ylimennyttä kutusta.

On kyllä ihme kanto, siitä löytää aina jotain kiinnostavaa. Raportoin tähän kun pääsen kannolle uudestaan.

Hei,

tuota mitenhän tämän nyt sanoisi, mutta epäilen sen mustankin olevan kypsyvää Tubiferaa. Katso kuvia netistä, niin saatat huomata, että se muuttaa väriä kypsyessään aika rajusti. Tosin olen vain harrastaja ja menen usein metsään :wink:

Marja

Juu Marja menet ehkä usein metsään mutta tapasi mukaan olet oikeassa, Olen tässä nettiä selaillut ja tullut samoihin aatoksiin. On kyllä pakko käydä näitä vielä kurkkaamassa. Sikäli vähän harmittaa että määritin tuolta kannolta viime syksynä puuterikääpää mutta en löydä niitä kuvia mistään ja nyt kalvaa epäilys että olivattekin kutusta…

Netistä kyllä löytyy puuterikäävästä hyvin samaoloista kuvaa. Sehän muuttuu vanhemmiten juuri tuonoloiseksi, tässä pari aika hämäävää.

http://havelterzand.nl/boompuist

https://www.vastavalo.net/puuterikaapa-pallomainen-puuterikaapa-635859.html

Meikäläiselle metsä on täynnä yllätyksiä ja ilahdun suuresti kun huomaan olevani väärässä, sehän on oivallus että ei hemmetti meneekin ihan toisella tavalla tämä juttu. Nyt on taas intoa käydä tutkimusretkellä…

Hei,

olisi kyllä hienoa, jos tuo olisikin puuterikääpä. Silloinhan oppisin jotain uutta, en ole ollut tietoinen moisesta oliosta. Kun on oikeassa, on joskus oppinut jotain. Mutta kun on väärässä oppii jotain uutta. Ja kantapään kautta oppi menee tavallista paremmin perille. :smiley:

Kävin tänään tutkimassa uudemman kerran tuota kantoa. Siinä oli nyt parikymmentä rypästä näitä. Muutama oranssi, kymmenkunta mustaa ja saman verran näitä harmaanruskeita. Juttu menee juuri kuten Marja yllä kertoi, kaikki ovat kutusta. Oranssit raakoja, mustat kypsiä ja harmaanruskeat niitä viime vaiheen limakoita.

Olihan seillä kannon koloissa se puuterikääpäkin. Ilmestyi esiin vasta lokakuun alussa. Tuollaista nuorta karvapalloa ja sitten jo ylimennyttä puuterikääpää jonka voi kyllä helposti sekoittaa ylimenneeseen kutuseen. Tämä taitaa olla Träskandan puiston taikka luonnonsuojelualueen ainoa esiintymä puuterikääpää. Kannolla oli edelleen ja aivan vieressä myös kutusta eri vaiheissaan.

Siis puuterikäävällä on tällainen lajityypillinen kuromaitiöpallo, josta sen tuntee vaikka itse itiöemää ei olisi näkyvissä. Tuo muuttuu sitten kuvassa näkyviksi ruskeanharmaiksi itiömassapallukoiksi kuten kutunenkin.