Outo ruskea kääpä

Tänään Träskändan puistossa Espoossa tällainen ruskea kääpä

Kääpä oli enimmäkseen resupinaattinen mutta muutamia pieniä reunalakkeja oli ja muutamia irrallisia “lakkeja”

Todella oudon näköinen ilmeinen kääpälaji? Laji ? Lähdetään ensin siitä, millä puulla tämä kasvaa?

No jätin tuon puulajin kertomatta kun kyseessä oli maassa irrallisena oleva kädenpaksuinen oksa. Maassa siinä ympärillä oli lehtiä ainakin tammesta, vaahterasta, pähkinäpensaasta etc. ja viereisessä kannossa oli tammivuotikkaa eli joku lehtipuu. Silmämääräisesti tuo oksa voisi olla vaikka pähkinää mutta voi se olla kyllä jotain tavallisempaakin lehtipuuta.

Tuli ajatus mistä päättelit, että tämä on kääpälaji?

No oli lakkeja ja pillejä! Joo siis itse mietin jotain riukukääpää mutta oli minulle tosiaan täysin outo ja ehkäpä ei ole kääpä ollenkaan.

1 tykkäys

Ehdottaisin hiukan tylsästi lepänkääpää. Tuolla paikalla sitä kasvaa runsaasti pähkinäpensaalla. Senhän väri muuttuu vanhemmiten aika lailla tuollaiseksi.

Vanhan lepänkäävän värit tuossa kyllä on, ei ole vain tuttu tuollainen miltei lakiton muoto. Kävi mielessä myös raidankääpä mutta siitäkin tunnen vain lakillisen muodon. Kiitos avusta sekä Eskolle että Mikolle.

Kieltämättä aika oudon näköinen. Voisitko kerätä siitä näytteen, jos et ole sitä jo tehnyt? Voitais tarkistaa mikä se on. Voisin skoopata sen. Kerää ja kuivaa, pistä sitten postiin keräystietojen kera (etikettiä varten, jos siitä tulee museonäyte). Saat osoitteen kun laitat sähköpostia minulle m.kulju@kolumbus.fi
Lepänkääpää parempaa nimiehdotusta ei minullekaan tule mieleen, mutta silti se epäilyttää.

Jotenkin minulle tulisi mieleen heltta-aidaskääpä mahdollisuus?, mutta hyvä jos laji varmistuisi skooppaamalla.
Tutkailin vähän viestin lähetyksen jälkeen heltta-aidaskäävän kasvualustaa, kääpäkirjan mukaan lähinnä havupuut, ei ehkä lehtipuut ollenkaan? Siltarakenteet ym. Henrin mainitsema lehtipuu taitaa sulkea lajin pois!
Ei minulla ole sen parempia perusteluita esittää, kuin miltä nuo kuvat näyttää. Itiöemän habitus ja väri sopii. Samoin pillistökin nipin napin! Eli melkeinpä mututuntumasta tehty pelkkä arvaus!

Kiitos Matti skooppustarjouksesta. En ottanut näytettä mutta käyn paikalla toivon mukaan ensi viikolla ja otan sitten näytteen ja toimitan sen sinulle.

Mikon kannalla. Loppukauden lepänkääpiä tarjoaisin tähän.