Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

Pari ajatusta Vihkosta

Olen nyt viimein siirtynyt tallentamaan havaintoni Vihkoon. Esittäisin pari kysymystä omien havaintojen selaamisesta:

1. Havainnot - Kartta-välilehdellä havaintojen lukumäärä näkyy koordinaattien mukaan pallukoina, kun lähentää karttaa riittävästi. Jos samoilla koordinaateilla ilmoitetussa pallukassa on useampi havainto, eikö niitä voisi esittää listana jo pallukkaa napsautettaessa? Mielestäni on turhaa, että pallukka purkautuu ensin yhden havainnon sisältäviksi pallukoiksi, joista sitten napsauttelemalla näkyvät yksittäiset havainnot.
  2. Kun sitten pallukasta napsauttaa “Näytä lisätiedot”-kohtaa tai “Omat havaintoeräni”-välilehdeltä kohtaa “Näytä havaintoerä”, avautuu uusi välilehti otsikolla “Havaintoerä”. Voisiko tähän lisätä näkymään myös annetut koordinaatit, sillä niiden esiin saaminen on liian monen napsautuksen takana. Kun ainakin itse tallennan havaintoja huomattavasti useammalta kuin yhdeltä paikalta, olisi hyvä saada sijainti heti näkyville. Tai ehkä laajemmin: Voisivatko havaintoerässä näkyä kaikki siihen tallennetut tiedot ja yksittäisen lajihavainnon kohdalla samoin?
  3. Itse olen sen verran vanhanaikainen, että kannatan tekstillisiä toimintonappuloita symbolien sijaan, mutta tässä lienen nykyaikana vähemmistössä. Vai vaikuttaako symbolien valintaan yhä lisääntyvä käyttö puhelimen kautta?

1. Suomen havainnot (beta) toimii tuon tapaisesti, kun ruutua klikkaa saa kaikki sen havainnot listana. Tätä vanhaa Havainnot osiotakin pitäisi suunnitella uudestaan, mutta nyt viime aikoina on enemmän tuota Suomen havainnot osiota kehitetty.
  2. Koordinaatit on tarkoitus lisätä näkyviin Vihkoon ja havaintoerän katseluun. Näkyviä tietoja on lisäilty, kun toiveita on tullut. Ihan kaikki ei vielä näy ilmeisesti.
  3. Mobiilipuolelta ja käytetyistä ohjelmistokirjastoista tämä tulee nykyään (aiempaa) luontevammin symboleina. Isot tekstilliset nappulat vie paljon tilaa, etenkin jos niitä on useita.

Hei, pistän nyt tähän ketjuun kysymykseni johon en ole saanut vastausta. Tuossa pari päivää sitten havainnot- lehdellä rupesi näyttämään ainakin omalla selaimella pelkkää blankkoa, vaikka havaintojen määrä näkyy alakulmassa. Missä se bugi siinä listauksessa lienee?

/ Anssi

@Anssi_Junnila Tämä ei taida olla yleisesti esiintyvä ongelma, kun itselläni toimii Firefox, Chrome ja IE. Firefoxin kanssa on kyllä muuten ollut sekoilua esim. http/https;n kanssa, johon pitäisi asetusten resetointi auttaa.

Mikä selain ja selaimen versio sinulla on käytössä?
Mutta voi olla myös selainasetuksissa tuo ongelma…

No mulla on Firefox (en muista nyt versiota mutta aika uusi) ja alustana LInux Mint.
En sitten vaan tiedä missä asetuksissa se ongelma piilisi - kun se ilmaantui ihan yhtäkkiä ilman että olisin mitään muuttanut. Siis näin havaintolistaukset ihan siististi joskus viikko sitten vielä, sitten vaan rupes näyttään tyhjää. Täytyy yrittää tutkia.

No niin, ongelma ratkesi kun tyhjensin selaimen välimuistin. Oli sitten sinne jäänyt joku tauhka joka aiheutti tuon. Näinhän tällaiset sitten yleensä ratkeaa, kiitos ja jatketaan havainnointia ja tallettamista!

OK, kiitos. Saakos tuossa betassa kartalta mitenkään kymppiruutua tarkempia paikkoja? Rajausehdoista kun ottaa rajauksen koordinaateilla, niin heittää nähtävästi taas vanhempaan karttanäkymään.

Jatkokehityksen suhteen on ollut ainakin puhetta, että olisi hyvä päästä zoomaamaan kilometrin ruudun tasolle betassa. Tällä hetkellä ei vielä näy kuin 10km taso.