Preparointimikroskooppi

Nyt hyvät vinkit kehiin, eli mitä ominaisuuksia olisi tarpeen ottaa huomioon kun hankkii preparointimikroskooppia? Kyseeseen tulee siis sienten ja kääpien näytepalojen otto. Totesin että lähinäkö on nykyään jo niin kehno että jotain lisäapua tarvin. Onko esim Prodin ST-30 hyvä? Onko väliä tuleeko valo alta vai yltä ym.

Tuossa ST-30:ssä varmaan laatu riittää, koska kuvailemassasi käytössä ei paljoa vaadita - läpivalaisuskooppi on se, jolta sieniharrastaja enemmän vaatii.

Ongelmana tuossa saattaa olla pienen suurennoksen puute, koska tarjolla on vain suurennokset 20x ja 40x vakiona. Preparointiin tarvitaan pienempää, alle 10x suurennosta, jotta kuvaan mahtuu tarpeeksi ja syväterävyys riittää.

Yleensä käytetään ylhäältä tulevaa valoa. Sienten kanssa en keksi käyttöä alavalolle.

Mittaokulaari on muuten stereomikroskoopissakin kätevä. Sillä voi selvittää helposti ilman viivaimen kanssa kikkailua, kuinka monta pilliä käävällä on millimetrillä.

1 Like

Minä olin tyytymätön preparointiskoopin valoon, joten ostin Prismasta led-pöytälampun, jossa ledit ovat renkaassa ja keskellä ei mitään. Toimii oikein hyvin eikä maksanut paljon. Kun suurennos menee viiteenkymppiin ja yli tarvitaan lisää apuvaloja.

1 Like

Monet käyttää IKEAn Jansjo lamppuja. On letkuvartisia ledejä, kohtuu hyvä värintoisto ja miltei ilmaisia (= alle kympin kipale) ja saa siis kiinni klipsillä pöydänkulmaan. Sopii ihan ok 10 - 40x tasoille. En nyt tiedä olisiko sienihommissa tarvetta preparoida 50x+ tasolla missä tarvittaisiin mielellään jo spessuvaloja.

1 Like

Siis kiitos taas kerran, olipa hyvä että kysyin täältä :+1:
Empä tosiaan osannut ajatella, että vähemmän olisikin enemmän. Olisin helposti mennyt vipuun, sillä vastaan alkoi tulla nettiselauksella laitteita joissa oli suurennosta jo 40x-80x, joten vikaan olisi mennyt. Eli nyt suuntaan etsimään pienempää suurennosta ja mittaokulaaria. Ja kaiketi tulee Ikean reissukin eteen :grin:

Melkein missä vaan edullisemmassa portaattomalla zoomilla varustetussa vehkeessä näyttäisi olevan ihan järkevä 7 - 45-kertainen suurennos tai sitä luokkaa vakiona. Hinta tosin helposti menee 600 euron hujakoille. Suurennoksen yläpäässä tavallinen valo käy tosiaan helposti vähän himmeäksi ja kuvan laatu alkaa kärsiä, joten 80-kertaiset suurennokset voi unohtaa suosiolla ainakin sienihommissa. Pienissä ST-30:stä vastaavissa voisi löytyä jokin 10-kertaisen suurennoksen antava versio.

Minulla on nettihuutokaupasta 160 eurolla huudettu MBS-10, josta piti itse säätää prismat kohdalleen. Venäläisessä vehkeessä tuo onneksi onnistuu. Käytän yleensä 16-kertaista suurennosta (okulaari 8x ja objektiivi 2x, ei rungon linssistöjä välissä). Kuva on MBS-10:ssä hyvin laadukas tuolla suurennoksella. Orvakkanäytteistä näkee helposti, onko puun pinnalla eri lajeja. Esimerkiksi kystidit näkee. Leikkeitä en tee yleensä skoopin alla, mutta jos teen, niin vaihdan kyllä mielelläni 8-kertaiselle suurennokselle. Portaaton suurennos olisi kätevä.