Selaa havaintoja - ominaisuus jumittaa

Kysyisin tällaisesta ongelmasta. Kun etusivulla tulee esiin kaikki 30 miljoonaa havaintoa heti, niin ainakin minulla tämä tietokone 2010-vuoden malli menee täysin jumiin! Käyttäisin mielelläni eliörajausta sekä kartan aluerajausta. Mutta kestää pitkän aikaa että tietokoneeni herää alkujärkytyksestä! Kysymykseni kuuluukin, onko tarpeellista että etusivulle lataa koko paketti? Voisiko se olla oletuksena vaikka tyhjä? Valitsee sitten itse mitä haluaa katsella, vaikka eliöryhmän tai kaikki havainnot? Tässä vielä kuvankaappaus mistä ei varmaan lisähyötyä ole, mutta kartta sekä valikko on siis jumissa liiallisen datan vuoksi.

1 tykkäys

Peukutan kyllä tätä, sillä tuo esilataus on aivan hemmetin turha ominaisuus ja pitäisi kyllä olla kytkettävissä pois. Vuosia kun tässä kuluu, niin tuota etusivua ei enää saa auki kukaan.

Hakusivun etusivun raskaus ei siitä kasva, vaikka siellä näytettäisiin luvun 30 000 000 sijasta vaikka 500 000 000.

Eniten tehoja koneelta syö tuo kartta, joka näyttää kaikkien havaintojen jakaumat maailmassa. Senkään raskaus ei siitä oleellisesti kasva, toki aina jotain uusia ruutuja tulee mukaan.

Jos menette etusivun sijasta vaikka sivulle https://laji.fi/observation/stats (ei kartta vaan tilastot), se on varmaan hitaalle koneelle ystävällisempi.

Kiitos ensiavusta Esko, tämä sivu latautuikin nopeasti. Kartta siis oli ongelma.

Ensisijaisesti olisin halunnut tarjonnut teille linkkiä, jossa olisi ollut oletuksena rajaus vaikkapa perhosten 2 pvm aikana tallennettuihin havaintoihin.

Sellaista ei kuitenkaan voi tehdä tallennuspäivälle tällä hetkellä… havaintopäivälle toimii kun pistää time-parametriin -2/0 (2pv - nykyhetki), mutta samaa ei voi kättää tallennuspäivälle. (Ja itse asiassa näyttää siltä, että juuri tällä hetkellä myöskään -2 notaatio ei toimi… korjataan)

Tällaisen tietenkin voi tehdä: https://laji.fi/observation/list?target=Lepidoptera&firstLoadedSameOrAfter=2018-11-08

mutta olisi kiva pystyä 2018-11-08 sijasta pistämään -2, joka toimisi aina.

Työlistalle…

Olen ehkä nykyaikaan liian vanhanaikainen kääpä, mutta minusta olisi paljon mukavampi ensin kaikessa rauhassa asettaa kaikki hakuehdot ja sitten painaa “Hae”-nappia. Varsinkin nyt pakastinta kesän materiaaleista tyhjentäessä joutuu täydentämään kesän havaintoeriä, niin mielestäni eri aikoja ja paikkoja syöttäessä tapahtuu välissä aivan turhaa hakemista.