Suodatus havaintoerä-näkymään

Onko mahdollista lisätä suodatus-ominaisuus havaintoerät näkymään: kaikki/luonnokset? Mulla (ja varmaan monella muulla käyttäjällä) voi vuoden aikana olla useita havaintoeriä luonnos-tilassa ja niiden hakemiseen sekä löytämiseen liittyy tällainen toive. Se helpottaisi, nopeuttaisi ja olisi taasen käyttäjäystävällisempi ominaisuus.

Laitoin tämän todo-listalle, mutta ajankohdasta en voi luvata mitään. En ole katsonut kuinka paljon luonnoksia ylipäätään on tehty, mutta täytyypä tutkia.

Kiinnostaa: millaisissa tilanteissa käytät luonnoksia?

Mikko / Lajitietokeskus

Hienoa, jos etenee! Yksi tilanne voi olla sellainen, että käyn retkellä, kerään otuksia ja laitan ne havainnot suoraan retkilomakkeelle lajeista, jotka tunnistan. Loput menee pakkaseen ja niitä sitten tunnistetaan syksyllä, talvella ta milloin sattuu. Mulla on pääsääntöisesti retkilomake tällaisessa vaiheessa luonnos-tilassa. Sitten kun kaikki on kunnossa, merkitsen sen “valmiiksi” ja havaintoerän pääsääntöisesti julkiseksi.

Ok, kiitos tiedosta!

Itse toimin suunnilleen samoin, mutta teen havaintoerästä julkisen saman tien, yleensä maastossa Mobiilivihkon kautta. Siinä voi olla mukana muutama maastossa tunnistettu laji tai esim. kasveja.

Julkisen havaintoerän etu on se, että se löytyy myös yleisen Laji.fi-havaintohaun avulla, esim. paikan perusteella. Tai sitten laitan havaintoerän tunnisteen (JX…) paperilapulle pakastenäytteiden mukaan.

Mikko / Lajitietokeskus

Mainittakoon, että suosin ja käytän itse Mikon menettelyä. Välivaiheen tallennuskin on julkinen; muokkaan sitä sitten tiedon tarkentuessa, joskus useita, jopa kymmeniä kertoja alkutallennuksen jälkeen.