Trichonectria hirta kuusamalla, Suomelle uusi suku?

Trichonectria_hirta1018_Lonicera

Löysin eilen oransseja karvapalloja rusokuusaman laho-oksalta. Kokoa palleroilla n. 0,2 mm.

Itiöt olivat kummallisia, isoja n. 60-80x5 ja vaikuttivat siltä kuin olisivat usea septaisia. Kuvittelin mahdollisesti Lasionectriaksi, mutta sain Ascofrancessa ehdotuksen tästä _Trichonectria hirta_sta. Laji vaikuttaisi sopivalta.

Suku on itselleni uusi eikä vuoden 2000 askolistallakaan löytynyt Trichonectrioita. En tosin tiedä, jos jokin muu laji olisi jollain toisella synonyyminimellä listalla tai vuoden 2000 jälkeisistä keräyksistä. Iloitsen nyt silti Suomelle uuden sienilajin löytämisestä (ja ehkäpä suon itseni hetken kuvitella myös sukua Suomelle uudeksi :wink: )

Upea löytö ! Onnittelut. Tuskinpa Suomesta kukaan tätä (ja mitään muutakaan suvun lajia) on kohdannut.

Mielestäni tämmöinen löytö pitäisi julkistaa Sienilehdessä.

Terveisin (ja vähän kateellisena)
Unto

Hei Unto.

Kiitos! Tietäen, miten pitkään sinä olet kotelosieniä ja itse heikosti tuntemiani pyrenoja harrastanut, tämä on varmaan parasta palautetta, mitä olen saanut. Kiitos siitäkin, että autoit minua alkuun.

Tiedän nykyisin tasan tarkkaan, miten paljon työtä näiden Suomessa aliarvostettujen lajien tunnistaminen vaatii, mutta nykyisin nettiaikaan sen täytyy olla paljon helpompaa kuin silloin, kun sinä aloitit.

Tiedän myös tasan tarkkaan, että minun pitäisi tehdä lehtiartikkeleita (myös Karsteniaan) mutta vuorokaudessa on vain 24 tuntia.

Marja