Tunnistuspalvelu on jotenkin rikki [korjattu]

Kommentit näkyy välistä väärissä havainnoissa ja sitten taas katoavat. Osassa kommenttiosio on blankko eli ei voi kommentoida. Tai näkyy tunnistuspalvelun listauksessa vaikka havainto on varma, mutta jätetty ylemmälle taksonomiselle tasolla. Just katsoin esim yhtä jänönmustesientä joka oli kommentissa detattu jättimalikaksi ja kun hain sen sen toista kautta oli kommentti kadonnut. Samaten kun tein itse kommentin meni se kokonaan toiseen havaintoon etc. Näkyy muillakin olevan tätä ongelmaa, elikkä jotain omituista häikkää vailla selkeää logiikkaa.

edit. just äsken laitoin kommentin keltasarvikkaan ja nyt se näkyy keltahaperon alla…tässä tuo tapaus

Katsoin eilisiä tunnistuspalveluun tekemiäni kommentteja ja ne tuntuvat olevan kaikki liitettyinä aivan vääriin havaintoihin. Kommentoin korallihaarakasta ja nyt kommentti on sataheltassa, kommentoin pikkusahahelttaa ja kommentti näkyy mäntylahorusokkaassa etc…

Voi olla että jotkut hieman ihmettelevät näitä vääriin havaintoihin tulleita kommentteja. Tunnistuspalvelu olisi varmaan aiheellista laittaa kiinni ja avata vasta kun ongelma on ratkaistu. Ja laittaa myös joku pieni tiedote asiasta. Nythän kommentoijat varmaan pääsääntöisesti ovat tietämättömiä ongelmasta ja vääriin havaintoihin liitetyt kommentit aiheuttavat sekaannusta ja turhaa selvittelyä.

Ongelma on ilmeisesti vaivannut kommentointia jo pidempään koska itse ihmettelin jo viikko pari sitten miksi eräs kommenttini näkyi aivan väärän havainnon yhteydessä. Silloin en älynnyt tarkastaa asiaa laajemmin kun oletin että olin itse jotain mokaillut kommentoinnissa. Nyt siis katsoin näitä kommentteja vähän systemaattisemmin ja ne tuntuvat olevan järjestään väärissä havainnoissa.

Ahaa. Siitä on siis kysymys. Ihmettelinkin taannoin kun minun pajulintu
oli kommentoitu raatokärpäseksi.J

Kiitos tiedosta, tutkimme asiaa.

Mikko / Lajitietokeskus

Tähän mennessä en ole saanut toistettua ongelmaa: kaikki tekemäni kommentit tallentuvat sille havainnolle, jolle ne tarkoitinkin. Jos joku keksii millaisessa tilanteessa virhe täsmälleen tapahtuu, se auttaisi selvittämisessä!

Mikko / Lajitietokeskus

Tutkiskelin noita kolme eilistä kommenttiani jotka on liitetty vääriin havaintoihin. Kaikkia olen siis kommentoinut etusivun tunnistuspalvelun kautta ihan normaalisti. Eli avaan tunnistuspalvelun, rajaan sieniin, klikkaan havainnon auki, kommentoin ja talletan. Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa tässä.

Nuo kolme mainitsemaani tapausta eiliseltä ovat siis

  1. Keltasarvikka mennyt keltahaperoon

  2. Korallihaarakas mennyt satahelttaan

  3. Pikkusahaheltta mennyt mäntylahorusokkaaseen

Näyttää siltä että näissä kolmessa tapauksessa virhe on identtinen. Olen kommentoinut havaintoerästä yhtä havaintoa siten että havainto ei ole ollut erän ensimmäinen, mutta kommentti on tallettunut aina kyseisen havaintoerän ensimmäiseen havaintoon. Ja kaikki siis kommentoitu tunnistuspalvelun kautta, missä näitä erien ensimmäisiä havaintoja ei ole ollut listattuna.

edit. Katsoin vielä tuon Jaakon mainitseman tapauksen pajulinnusta. Erä on tämä

Siinäkin erässä ensimmäisenä on tuo pajulintu ja kärpänen jäljempänä samassa erässä. Oletettavasti tässäkin on kommentoitu kärpästä mutta kommentti on mennyt erän ensimmäiseen havaintoon eli pajulintuun. En näe erän talletuspäivää mutta havainnot on heinäkuulta joten aika pitkään tämä on luultavasti jatkunut.

Kiitos tästä! Pystyn nyt toistamaan ongelman. Se ilmenee vain jos havaintoja kommentoi Laadunvalvonta-teemasivun kautta. Havaintohaun kautta kommentit menevät oikeaan paikkaan. Tutkimme ja korjaamme.

Mikko / Lajitietokeskus

Tämä on korjattu, kiitoksia ilmoituksista.

Mikko / Lajitietokeskus