Sehän oli nopeaa toimintaa, kiitos!
Kuvapalvelu on taas käynnissä, mutta varajärjestelmässä. Kun palaamme normaaliin järjestelmään, kaikkien tällä välillä lisättyjen kuvien tulisi säilyä tallella. Tämä voi kuitenkin vaatia ylimääräisiä katkoja lähitulevaisuudessa.
Toisin sanoen: Kuvia voi uskaltaa lisätä, mutta voi vaatia meiltä sitten jossain vaiheessa työtä saada ne siirettyä varsinaiseen järjestelmään. Yksityiskohdat eivät ole ihan tiedossamme.
Lisätietona valmistelut kuvapalvelun siirtämiseksi toiselle palveluntarjoajalle (CSC:lle, tieteen tietotekniikan keskus) on jo ollut noin kuukauden ajan työn alla.
Kuten Esko tiedotteessaan kirjoitti: Lajitietokeskuksen kaksiviikkoistiedote | Uutiset | Suomen Lajitietokeskus
Ovat täällä mainitut Vihkon bugit saatu korjattua:
- Lajinimen syötön bugi, jossa syntyi tuntemattomia nimiä ja tietovarastoonkin meni vääriä taksoneja (korjattu käyttöliittymään ja tietovarastoon)
- Valittujen kenttien katoaminen
- Alasvetovalikoiden syöttöongelma
Uutena ominaisuutena Vihkoon saatiin mahdollisuus tallentaa Omia paikkoja suoraan Retkilomakkeelta. Nämä Omat paikat ovat seuraavalla kerralla valittavissa. Tallennusnappi on aika huomaamaton disketin kuva toistaiseksi valittuna olevan paikan oikeassa yläkulmassa, mutta parannellaan tätä ominaisuutta myöhemmin ja laitetaan selvempi tallennusnappi.
Ilmoitelkaaa, jos vielä tulee ongelmia vastaan. Myös parannusehdotuksia koitetaan ottaa tehtäväksi sitä mukaa kun ehditään.
Hienoa, kiitos! Hyvää duunia, nyt nuo toimivat hienosti!
Tällä hetkellä ei voi tallentaa havaintoja eikä korjata vanhoja havaintoeriä.
Juuri äsken sain tallennettua havainnon. Eli taas näyttäs toimivan.
Jees, niinpä toimii. Olikohan mulla joku kirjautumisongelma? Pääsin kyllä omiin havaintoeriin, mut muokkaus ei toiminut. Ja kun siirryin foorumille, kone pyysi kirjautumaan uudelleen, vaikka olin jo kirjautunut.
Sain tallennettua muutaman oletuspaikan Omat paikat -toiminnolla, joka olikin toimiva ja erittäin hyvä! Omaa paikkaa voi myös päivittää, kun on esim. lisännyt tarkemman kuvauksen paikkatietoon.
Nyt ongelmana on kuitenkin se, että 3-4 päivää sitten sain vielä omaa paikkatietoa päivitettyä, mutta sen jälkeen kun olen valinnut “Tallenna omana paikkana”, tulee joka kerran ilmoitus: “Omien paikkojen hakeminen epäonnistui. Yritä myöhemmin uudestaan.” Tallennettujen omien paikkatietojen käyttö sen sijaan onnistuu edelleen ongelmitta.
Yritetty on, joka päivä, ei toimi. Saisiko tuota korjattua? Kun ehtii; joulurauhaa ei kannata tällä pikkuasialla pilata.
En saa toistumaan tuota ongelmaa. Saan tallennettua uusia Omia paikkoja ja päivitettyä vanhoja, eikä tullut tuota virhettä.
Outoa. Minulla se kyllä toistuu. Kaikissa omissa paikoissa.
Retkilomake > Käytä omaa paikkaa > (valitsen paikan pudostusvalikosta) > Käytä tätä paikkaa > Tallenna omana paikkana > (ao. kuvan kaltainen tulos)
Sain toistumaan meidän testijärjestelmässä, jossa mullakin sattuu olemaan Oma paikka, jonka nimessä on skandinaavisia merkkejä. En sano, että siitä johtuisi, mutta saa kommentoida toki, jos muillakin esiintyy samaa. Korjaamme, mutta voi mennä ensi viikkoon.
Hyvä huomio! Testasin itsekin tekemällä uuden paikan ilman ääkkösiä ja homma toimii sen osalta ongelmitta.
Rauhallista Joulua koko kehitysporukalle!
Yritin juuri vapaapäivän kunniaksi kinkkua sulatellessa tallentaa havaintoja ja törmäsin tällaiseen ongelmaan:
Se ei anna mitään syytä epäonnistumiselle, eikä kerro, että lomakkeella olisi jotain väärin. Eikä anna tallentaa julkaisematta. 15 minuutin naputtelu meni kaiketi hukkaan.
Toimii mulla tallennus nyt. On ehkä hetkellisesti ollut jotakin alhaalla. Yritä uudestaan tallentaa, yleisohjeenakin kannattaa vaan koittaa uudestaan, jos verkko/järjestelmät on hetkellisesti alhaalla pitäisi tallennuksen toimia, kun palaavat pystyyn.
Odottelin jonkin aikaa, eikä se lähtenyt toimimaan. Jätin selainikkunan auki ja nyt kun tulin takaisin, se ei vieläkään toiminut. MUTTA avasin Vihkon uuteen välilehteen (yritin tätä aiemmin tuloksetta), jossa piti kirjautua uudelleen sisään ja sen jälkeen havaitsin, että tekeleeni oli sittenkin muistissa! Sitten sain sen tallennettua eli ei mennyt työ hukkaan. Erinomainen systeemi tämä, että “luonnokset” jäävät muistiin, vaikkei niitä saisi tallennettua!
Sama ongelma eli tuli toistuvasti tuo tallennus epäonnistui -viesti ilman selityksiä. Avasin uudessa välilehdessä ja siellä havainnot kuitenkin olivat, mutta sivulta ei päässyt pois hylkäämättä muutoksia ja kun tallennus ei edelleenkän toiminut niin kadotin sitten ne uudet havainnot jonnekin bittien hautuumaalle.
Kysymys toisesta asiasta: kun nuo limasienet ovat sienifoorumin alla niin olisiko sieniatlaslomake passeli niidenkin tallettamiseen, vai miten tämä on ajateltu?
Laji.fin järjestelmät olivat uudestaan eilisillan jälkeen melko tahmassa. En ole varma vaikuttiko se myös Vihkoon. Nyt kaikki näyttäisi toimivan taas normaalisti uudelleen käynnistyksen jälkeen. Ilmoitelkaa jos ongelmia vielä esiintyy.
Minulla on toiminut koko ajan paitsi sen ajan nyt aamupäivästä, kun aloititte kaiketi ylläpitotoimet.
Sen sijaan omien ääkköspaikkojen editointi ei edelleenkään onnistu. Asialla ei ole kylläkään kiire, mutta ajattelin mainita, ettei unohdu.
Seuraavan päivityksen yhteydessä, arviolta ensi viikon tiistaina, pitäisi korjautua omien paikkojen editoinnin.
Vihko alkaa tuntua tosi hyvältä tavalta tallentaa, hyvää duunia teette! Kiitos. Tuo Mikä laji? -osio on loistava laajennnus. Jotain oli päivitetty lajinimen kohdalle, ja nyt siitä laatikosta ei pääse tabulaattorilla suoraan kohtaan yksilömäärä, vaan kursori lähtee seikkailemaan ympäri näyttöä.
Yksi puute mua harmittaa tallentaessa. Kun hyönteishavainnossa yhdeltä paikalta on sekä aikuis-, että nymfihavaintoja, niistä voi tallentaa vain jommankumman. Tai jos haluaa molemmat, tulee laji kirjata samalta paikalta kahteen havaintoon ja se tuntuu vähän hassulta. Olisiko mahdollista saada saman havainnon sisään mahdollisuus tallentaa useampi elämänvaihe? Sama koskee itse asiassa sukupuolia. Hatikassa oli aikanaan käytössä se kauttamerkintä, eli 2/3 on kaksi koirasta kolme naarasta. Näin saisi tallennettua arvokasta sukupuolidataakin helpommin.